Wie betaalt, bepaalt
Deze week was ik in het buitenland op werkbezoek met mijn collega-woordvoerders Verkeer van andere partijen. Normaal gesproken doe ik daar niet aan mee, maar dit bezoek wilde ik niet aan me laten voorbij gaan. We hebben in een paar Europese steden gekeken hoe het gaat na invoering van een filebelasting. De exacte verhalen zal ik u besparen, maar ik ben er nog meer van overtuigd geraakt dat die hele belasting er niet moet komen. Het is oneerlijk om mensen op kosten te jagen die gewoon naar hun werk moeten en geen alternatief hebben voor de auto, omdat er simpelweg te weinig alternatieven zijn. En een plan dat moet worden uitgevoerd met ingewikkelde kastjes door een ministerie dat nog geen tunnel open kan stellen zonder maanden vertraging, wordt een bron van ellende. Onderteken daarom onze petitie tegen dit onzalige plan op geenfilebelasting.nl!
Maar ik wilde het over iets anders hebben. Ook als ik in het buitenland ben volg ik het Nederlandse nieuws op de voet. Donderdag las ik dat een oud-topman van Connexxion na de privatisering van het busbedrijf een bonus van ruim 8 ton heeft meegekregen. Dat is vijf keer Balkenende! En waarom? Er is een regeling getroffen met managers van staatsbedrijven, dat als ze niet moeilijk zouden doen bij de privatisering, ze er zelf niet slechter van zouden worden. Ze noemen dat een bonusregeling, ik noem het omkoping. Als de trainer van een voetbalclub de tegenstander geld geeft, zodat die niet zo strak verdedigt, is dat strafbaar, als hetzelfde in Den Haag gebeurt, noemen ze het regeringsbeleid.
Bij Connexxion gold en geldt: wie betaalt, bepaalt. De topmannen hielden netjes hun kaken op elkaar en topman Van Holten streek 8 ton op. Ook zijn collega Kortenhorst verandert graag van mening als het hem geld oplevert. Nog voor de privatisering van Connexxion was hij fel tegen marktwerking op de bus, maar sinds hij een salaris van meer dan een half miljoen per jaar krijgt ziet hij toch wel de voordelen. Ik zal dinsdag tijdens het vragenuurtje aan minister Bos vragen hoe deze dubieuze regeling tot stand is gekomen en of hij nu eindelijk eens wat gaat doen aan die schaamteloze zelfverrijking aan de top.
En weet u wat nu het cynische is? Datzelfde met geld smijtende Connexxion schreeuwt nu moord en brand. Want de buschauffeurs gaan staken. Deze echte topbestuurders, die al jaren steeds verder achter komen te liggen wanneer het om salaris gaat, zijn het graaien van de top zat en willen waar ze recht op hebben. Maar Connexxion heeft geen geld….
Misschien moeten we een gironummer openen. Het schijnt dat je voor acht ton de Connexxion-directie de door jou gewenste richting in kunt duwen. Dus als we ze een zak geld brengen, vinden ze een fatsoenlijke beloning voor hun buschauffeurs misschien wel een goed idee.