Vertraging als beleid
Het ministerie van V&W staat voor Vertraging en Wanorde, heb ik al eens gezegd. Dat is bijzonder vervelend voor ons om te constateren en pijnlijk voor een minister om te horen, neem ik aan. Maar het wordt pas echt vervelend als vertraging actief wordt opgenomen in je beleid. En dat is helaas het geval bij de NS.
Eén van de treindiensten die de NS verzorgt, is de Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel. Deze trein is bijzonder populair onder reizigers als alternatief voor de Thalys, die veel minder rijdt en veel duurder is. Ook veel reizigers met een binnenlandse bestemming gebruiken de Beneluxtrein. Maar wat is nu het geval? De kwaliteit van de Beneluxtrein holt achteruit. De vertragingen zijn ontelbaar. Iemand meldde ons zelfs dat hij in nog geen drie maanden tijd meer dan duizend minuten vertraging had gehad, enkel en alleen met reizen in de Beneluxtrein tussen Antwerpen en Den Haag.
Namens de SP heb ik hierover de laatste anderhalf jaar al talloze keren vragen gesteld aan de minister. Want het is toch gek dat het aantal vertragingen bij deze trein zo belachelijk veel hoger ligt dan het landelijk gemiddelde. De verdenkingen van opzet vanuit de NS worden dan ook steeds aannemelijker. De Thalys, maar vooral de HSL die - na enorme vertragingen - eindelijk gaat rijden, zouden wel eens te veel concurrentie kunnen krijgen van de sympathieke Beneluxtrein. Sympathiek voor de reiziger vanwege de prijs natuurlijk. En iedere reiziger die de Beneluxtrein neemt levert de NS minder winst op. Dus feitelijk is het voor de NS lucratief om de reiziger de HSL in te pesten door de Beneluxtrein te vertragen.
Deze week kwam er weer een nieuwe pesterij bij. De Lux in Benelux staat uiteraard voor de aansluiting op Luxemburg. Deze is sinds kort drastisch verslechterd. Op een dienstregeling van één trein per uur moet je als reiziger nu maar liefst 51 minuten wachten op je eerste overstapmogelijkheid in Brussel. Schandalig lang, noem ik dat. Voordat ik echter de minister wilde bevragen of dit echt zo was, heb ik even onderzocht of dit klopte. Via de telefonische helpdesk NS-Hispeed Telesales heb ik gevraagd naar de eerste overstapverbinding in Brussel. De vriendelijke jongeman aan de andere kant van de lijn vertelde mij dat dit inderdaad 51 minuten bedroeg. Maar hij was er niet geheel mee eens dat dit te lang was. Want nu komt het; door de vele vertragingen van Beneluxtrein was het al moeilijk genoeg om deze aansluiting te halen.
Zo zie je maar weer dat onderzoek loont. Nu weet ik dat een overstaptijd van 51 minuten op een uurdienst gewoon excellente service is van de NS. Wellicht dat ze voortaan de vertraging precies op 41 minuten timen. Dan kan ik gewoon rustig mijn overstap halen zonder lang te wachten.
Deze column verscheen tevens op de site van de Wereldomroep