Schuld en boetedoening
Donderdag presenteerde staatssecretaris Huizinga haar taxivisie. Nou ja, haar taxivisie, het was grotendeels onze taxivisie. Al vanaf 2000 hebben wij als SP keer op keer aandacht gevraagd voor de problemen en misstanden bij de straattaxi. Dat was allemaal niet nodig, we hadden marktwerking en dat zou alle problemen oplossen. Ik zal u de details besparen, maar de taxivisie bevatte de nodige voorstellen, die volgens Huizinga – toen ik ze vorig jaar deed – nog volstrekt onnodig waren .
Maar wat me vooral opviel was de volgende zin in de brief van de staatssecretaris: “De liberalisering van de taximarkt heeft niet gebracht wat we verwachtten bij de invoering in 2000”. We? De SP heeft al vanaf dag één gezegd dat dit tot chaos zou leiden. Waarom? Omdat wij wisten wat de echte problemen van chauffeurs en klanten waren, omdat wij wel de moeite namen om eens te praten met betrokkenen in plaats van ons terug te trekken in de ivoren toren en onszelf te laven aan kilo’s papier met theoretische modellen waarin stond dat het allemaal goed zou komen.
Maar goed, beter laat dan nooit en ik verwacht nu ook echt verbeteringen in de taxiwereld. Wat ik ook verwacht, zijn nog meer bewindspersonen die het boetekleed aantrekken. Al kabinetten lang wordt namelijk de hele publieke sector verkwanseld. In mijn werk als woordvoerder Verkeer zie ik dat het best in het OV. Neem de klacht van een personeelslid van Veolia die werkt op de trein tussen Nijmegen en Roermond. De trein van een collega van hem zat zo vol dat hij station Cuijk voorbij moest rijden, uit angst voor chaos. Deze man stopte een half uur later wel en heeft een kwartier geprobeerd de deuren dicht te krijgen, maar dit lukte pas later, omdat de trein overvol zat. Levensgevaarlijk en volstrekt onverantwoord. En waarom? Omdat Veolia betaalt per treinstel dat over de lijn gaat. Minder materieel en meer winst, lang leve de marktwerking.
We zullen binnenkort wel weer een brief krijgen: “De liberalisering van de OV-markt heeft niet gebracht wat we verwachtten bij de invoering in 2000”.
We? Wij wisten wel beter!