column
Dennis de Jong:

Weeklog: De Commissie heeft geen oog voor kleine bedrijven

Foto: Europees Parlement

De Europese koepel van organisaties voor het Midden- en Kleinbedrijf, UEAPME, trekt aan de bel: de Europese Commissie wil de definitie van ‘MKB’ veranderen zodat ook grotere bedrijven hieronder gaan vallen. De Europese steun die MKB-bedrijven kunnen krijgen zou er volgens de Commissie toe leiden dat teveel MKB-bedrijven bewust klein blijven en niet door willen groeien, omdat ze dan niet meer voor die steun in aanmerking komen. UEAPME merkt daar niets van, maar is wel van mening dat juist die kleine bedrijven een belangrijke sociale en culturele functie hebben. Die komt in de knel als ze door moeten groeien. Daar ben ik het van harte mee eens: CEOs van multinationals zijn er al genoeg, maar de kleine zelfstandige heeft recht op bescherming.

Op dit ogenblik zijn er drie soorten MKB-bedrijven: tot 10 werknemers en met een netto jaaromzet van maximaal 2 mln. Euro zijn volgens de huidige definitie ‘micro-bedrijven’ en worden zo soepel mogelijk behandeld. Het Kleinbedrijf loopt tot 50 werknemers en een omzet onder 10 mln. Euro. Het Middenbedrijf tenslotte loopt tot 250 werknemers en een maximum omzet van 50 mln. Euro. Als het goed is, toetst de Commissie haar wetgeving aan uitvoerbaarheid voor MKB-bedrijven. In de praktijk is deze MKB-test niet erg helder meer, maar wat voor een multinational goede wetgeving is, hoeft dat voor een MKB-bedrijf niet te zijn. Van multinationals mag je meer verlangen: zij hebben bijvoorbeeld juridische afdelingen die bij de interpretatie van regels helpen en zijn ook overigens minder kwetsbaar.

Dat zit lang niet alle grote bedrijven lekker. De uitzonderingen in regelgeving die gemaakt worden voor microbedrijven en de speciale leningen voor MKB’ers zien ze eigenlijk als onrechtvaardige uitzonderingen op het beleid. Een van de lobbyisten zei me: wat geldt voor kleine bedrijven, geldt ook voor multinationals. Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Maar opnieuw zwicht de Commissie voor de druk van grote bedrijven, ditmaal tegen de belangen van het MKB in. Als je, zoals de Commissie overweegt, bedrijven met wel 500 werknemers ook nog MKB gaat noemen, dan is 99,9% van de bedrijven opeens MKB’er. En dus gelden de speciale regelingen zo opeens voor bijna alle bedrijven. Het is dan veel gemakkelijker voor de grote bedrijven om te eisen dat zij er dan ook maar voor in aanmerking moeten komen. Weg MKB. Ik ben ervoor de kleine bedrijven met hart voor hun zaak apart te behandelen. Van mij hoeven ze helemaal niet verder te groeien als ze dat niet willen. Het is juist mooi als niet alle bedrijven overal in de EU actief zijn en we nog verschil kunnen zien tussen lidstaten en regio’s. Daarom sta ik pal achter de eis van UEAPME: ga niet sleutelen aan de definitie.