column
Agnes Kant:

Wie heeft dit land eigenlijk opgebouwd?

“Ik ben 78 jaar, woon met mijn vrouw in een huurhuis. We hebben een klein pensioen naast onze AOW. Voor dat pensioen heb ik 40 jaar betaald. Ik heb 48 jaar gewerkt, ben nooit werkloos geweest. Omdat de jonge generatie zich in de schuld hebben gestort, in de VS ging men daar voorop, hebben de banken zich zover laten gaan dat men nu de schuld niet meer kan opbrengen. Nu moet alles uit de kast worden gehaald voor al die mensen die op te grote voet hebben geleefd. Wij klein gepensioneerden die deze maatschappij na de oorlog hebben opgebouwd, worden nu gestraft voor de verbrassers die te veel uitgaven en maar schulden maakten. Door dit systeem zijn wij in een crisis geraakt en nu worden wij gepensioneerden weer mee gestraft. De regering, met de PvdA voorop en de Christelijke partijen, zullen de gepensioneerden er nog maar weer eens voor op laten draaien. Bedankt!” C.Randewijk

Deze mail kreeg ik vrijdag, toen duidelijk werd hoe minister Donner de problemen met de pensioenen wil oplossen. De pensioenfondsen krijgen terecht meer tijd om te herstellen. Maar daartegenover staat dan wel dat de pensioenen worden bevroren. De huidige pensioenen vijf jaar op de nullijn. Niet omdat het niet anders kan, maar omdat de regels te rigide zijn. Deze ouderen hebben jarenlang premie betaald, dit is toch pensioenroof?

De pensioen op de nullijn de komende 5 jaar, de AOW leeftijd staat ter discussie, nieuwe bezuinigingen op de AWBZ, waaronder de zorg voor ouderen: niets wordt uitgesloten. Het is wel duidelijk wie een fors deel van de crisis dreigen te gaan betalen: de ouderen.

Laten we vooral niet vergeten waar de crisis is begonnen. Dit is de crisis van het grote geld en foute politiek. Van banken die werken zonder enig moreel kompas. Van graaiers, roekeloos op zoek naar zo snel mogelijk zo veel mogelijk winst. We accepteren niet dat de rekening van hun wangedrag en het wanbeleid vooral wordt neergelegd bij mensen met een klein inkomen, mensen die hun baan verliezen, zieken. Of zoals dus nu al dreigt bij de ouderen. Laten nog we één ding niet vergeten: zij zijn het die ons land hebben opgebouwd na de oorlog.

Betrokken SP'ers