column
Agnes Kant:

Verrijking van de SP

Wat hebben we mooie reacties op de wisseling van het fractieleiderschap gehad, van mensen uit allerlei hoeken. Natuurlijk, velen waren geschrokken, maar zo lieten ze er direct achteraan weten: vooral ook bijzonder dankbaar en vol lof voor wat Jan heeft betekend voor de SP, en wat hij in al die jaren heeft opgebouwd. Ze hebben dan ook vol vertrouwen in dat wat hij heeft opgebouwd, en dus ook de toekomst van de SP nu hij een stapje terug heeft gedaan.

Een stapje, want Jan blijft gewoon. Als partijvoorzitter, en als lid van de Tweede Kamerfractie waar we uiteraard volop en dankbaar gebruik zullen maken van zijn ervaring en inspiratie in zijn rol als coach.

‘Maar dan blijft Jan dus gewoon aan de touwtjes trekken? Gaat hij de nieuwe fractieleider dan niet voor de voeten lopen?‘ Uit kritische vragen vanuit de media blijkt dat sommigen nog steeds nog niet zo veel van de SP begrijpen. Dat is misschien ook wel logisch, aangezien hun referentiekader is hoe dat veelal bij de andere politieke partijen gaat. Daar gaan dit soort wisselingen zelden zonder ‘gedoe’, en veelal met botsingen tussen ‘ego’s’ en een macht- en of richtingenstrijd. Ze kunnen zich daarom niet goed voorstellen dat het ook anders kan.

Wie de SP goed kent, weet waarom het bij ons anders gaat. Omdat SP-ers niet het eigen belang voorop stellen, maar onze gezamenlijke doelen en gezamenlijke strijd.

Alle SP-ers trekken continu aan allerlei touwtjes in deze strijd. En als je allemaal aan dezelfde kant van het touw trekt, trek je samen dus harder. En hoezo voor de voeten lopen? SP-ers lopen dezelfde kant op, dan zit je elkaar niet snel in de weg.

Laten we even ons geheugen opfrissen. Weet u nog wat Wim Kok ging doen na zijn terugtreden? Hij aanvaardde enkele commissariaten, onder andere bij Shell. Als politicus had hij afgegeven op bestuurders van grote bedrijven, en hun salarissen noemde hij een geval van ‘exhibitionistische’ zelfverrijking. Als commissaris stemde hij echter in met verdere salarisverhogingen. Vele andere ex-politici zijn via allerlei partijpolitieke benoemingen aan een lucratief baantje gekomen.

Wat ben ik blij dat Jan in plaats van voor zelfverrijking, blijft kiezen voor SP-verrijking.