column
Agnes Kant:

Topsalaris voor ondermaatse thuiszorg

Wat lieten ze zich kennen in de discussie over ons rapport over de hoge salarissen aan de top en onze eis dat er een maximumsalaris moet komen. Zo stevig heb ik de thuiszorgdirecteuren helaas niet gehoord toen hun mooie sector in de uitverkoop ging. Zwijgzaam lieten en laten ze het toe, stellen zich op als burgemeesters in oorlogstijd.

Als het om hun eigen salaris gaat valt er blijkbaar wel wat te verdedigen. Een aantal stelde natuurlijk dat de cijfers niet klopten. Bijvoorbeeld omdat “het ook over pensioenpremies en lasten ging”, oftewel het brutosalaris. Beetje domme reactie, omdat wij natuurlijk het bruto salaris met het bruto salaris vergeleken hebben, en ze dan echt boven het salaris van de premier zitten. “Het is niet alleen het salaris is, maar een deel is bonus”, zeiden ze. Oh? Is dat dan geen inkomen? En een bonus waarvoor? Het meewerken aan de uitverkoop van de thuiszorg? Een leuke was ook: “Kijk eens naar de ziekenhuisdirecteuren: die verdienen nog meer.” Dat geloven we onmiddellijk, daarom moet dat maximumsalaris ook voor de hele zorg gaan gelden. En wat vindt u van deze: “De zorg wordt niet door het Rijk betaald, 96 procent van de kosten wordt uit premiebetalingen bekostigd.” Goh ja, inderdaad de zorg wordt betaald uit premies, collectief door de burgers opgebracht publiek geld dus, en daar hoor je verantwoord mee om te gaan.

Nog een paar dan: “Bestuurders lopen door de steeds verdergaande marktwerking in de zorgsector dusdanige risico's dat daar extra beloningen tegenover moeten staan” en “…door de grootte en complexiteit van een thuiszorgorganisatie zou een bestuurder van zo’n organisatie meer mogen verdienen dan de premier”… en in menig jaarverslag dat we nageplozen hebben voor de salarissen stond als toelichting: “Wegens de noodzaak tot marktconforme salarissen.” Allemaal bevestiging dat de marktwerking juist een opdrijvend effect heeft op de salarissen aan de top, en ook misbruikt wordt als rechtvaardiging. De mooiste – of lelijkste – vond ik deze: “Als ze die salarissen vervolgens afzetten tegen de uurlonen van de medewerkers in de thuiszorg, dan zijn ze bezig met een zwarte pietenspel dat niet deugt. De gemeenten zijn verantwoordelijk voor het budget voor de thuiszorgmedewerkers.” Wie besteedt er eigenlijk aan voor de belachelijke prijs waardoor het personeel niet fatsoenlijk betaald kan worden? Die bestuurders die zelf hun zakken vullen, die er lustig op los concurreren over de rug van hun personeel!

Er zijn in de thuiszorg grote problemen, personeel wordt onder de maat betaald, de zorg is onder de maat, klantenstops worden afgekondigd. Door de marktwerking verliezen gebruikers hun vaste hulp, krijgen minder uren en kwalitatief slechtere zorg. Werknemers verliezen hun baan, worden onder druk gezet hun vaste baan op te geven, alfahulp te worden en salaris in te leveren. Vandaag ben ik bij een demonstratie van thuiszorgwerkers in Doetinchem tegen de hoge salarissen aan de top. Morgen is er een demonstratie in Maastricht. Voor en door de echte topmensen, die strijden voor fatsoenlijke zorg.