column
Agnes Kant:

Mieke

In december worden we overspoeld met allerlei ‘verkiezingen van het jaar’. De man en vrouw van het jaar, de politicus van het jaar, de sportman en -vrouw van het jaar. Het moment van het jaar. Ook verschijnt er in de kranten altijd een galerij van belangrijke en mooie mensen die ons dit jaar zijn ontvallen. En zijn er televisieprogramma’s die terugblikken, daar kijk ik altijd graag naar. De verkiezing van Obama is ongetwijfeld het moment van het jaar. Wouter Bos bleek de politicus van het jaar. Over beiden valt veel te zeggen, maar dat doe ik nu even niet…

Ik wil namelijk een ‘verkiezing van het jaar’ onder uw aandacht brengen die me normaal, eerlijk gezegd, geen bal interesseert: de verkiezing van de beste reclamespot van het jaar. Deze week is de finale van de Gouden Loeki. En weet u welk spotje daarbij hoge ogen gooit? De SP-spot over de thuiszorg.

Begin dit jaar maakten we het spraakmakende filmpje met de mooie oude dame die uit de kleren ging. “Al jaren word ik door Conny geholpen bij het wassen. Maar Conny is te duur, zeggen ze. Nu komt er een vreemde. En daarna weer een vreemde. Ik kan met net zo goed voor heel Nederland uitkleden”, zei ze, en voegde de daad bij het woord.

Ik heb Mieke, de actrice, meerdere keren mogen ontmoeten. Natuurlijk acteert ze in het spotje, en de boodschap draagt ze met verve uit. Maar haar persoonlijkheid, die je voelt als je het spotje ziet, klopt volledig met de werkelijkheid. Mieke is een hele sterke, mooie en vooral ook lieve vrouw. Ze heeft veel meegemaakt in haar leven en raakt daar niet over uitgepraat. U kent dat wel van oudere mensen, het is niet altijd even leuk. Maar bij Mieke wel. Nergens is ze verzuurd over, alle nare gebeurtenissen heeft ze een plaats gegeven en ze geniet volop van wat het leven haar gegeven heeft en haar nu nog geeft.

We hebben nadrukkelijk met Mieke afgesproken dat zij, mede gezien haar leeftijd, zelf buiten de publiciteit zou blijven. Met uitzondering van haar voornaam is dat toe nu toe gelukt. Wat zou het mooi zijn als ik, ook buiten de publiciteit, de Gouden Loeki persoonlijk aan Mieke mag overhandigen. Een terechte dank en eerbetoon aan een fantastische vrouw. Maar natuurlijk ook terechte dank en eerbetoon aan de keiharde werkers van de thuiszorg. Door de Gouden Loeki te winnen kunnen we nogmaals prominent de aandacht vestigen op de problemen in de thuiszorg.

U kunt daarbij helpen: stem op Mieke.