column

Sinterklaas in Limburg III

Zo langzamerhand kent heel Nederland de Sinterklaas-affaire in het Midden-Limburgse Echt-Susteren. Twee gemeenteraadsfracties (van het CDA en van een plaatselijke groepering) speelden voor Sinterklaas door gemeentegelden (dividend van de Essent-aandelen) te schenken aan enkele plaatselijke verenigingen waar weer een aantal CDA’ers in het bestuur zaten, onder andere de inmiddels ex-gedeputeerde Vrehen.

Twee wethouders bekrachtigden die illegale handelwijze door hun handtekening te zetten onder de brieven waarin de schenkingen werden aangekondigd. Nadat het Limburgs Dagblad deze affaire had onthuld, stapten de wethouders op. Dat was volkomen terecht. Zij hebben immers als WEThouders regelrecht in strijd met de wet gehandeld en mogelijk zelfs strafbare feiten gepleegd.

Maar daarmee is de kous niet af.

De gemeenteraad van Echt-Susteren dekte tot overmaat van ramp vorige maand de illegale schenkingen toe door ze gewoon achteraf alsnog goed te keuren. En dat was voor minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken weer aanleiding om te weigeren die raadsbesluiten te vernietigen “omdat ze rechtmatig genomen waren”. Iets wat ik onbegrijpelijk vind omdat de minister besluiten van de gemeenteraad kan vernietigen als zij in strijd zijn met het algemeen belang. Is het niet in het algemeen belang dat de minister hier juist een voorbeeld stelt en laat zien dat de integriteit van het openbaar bestuur in het geding is, en dat daarom dit soort praktijken niet getolereerd wordt? Ik zou zeggen van wel.

Maar dat is nog niet alles. Wat staat er afgelopen donderdag in diezelfde Limburgse krant? Jawel, het CDA in Echt-Susteren heeft haar opgestapte wethouder gevraagd terug te keren in de gemeenteraad en zelfs fractievoorzitter te worden. Niet volgend jaar als er gemeenteraadsverkiezingen zijn, maar volgende maand al. De betreffende CDA’er heeft nog geen beslissing genomen maar vindt het wel grappig dat hij gevraagd is: “zo kom ik via de achterdeur weer terug in de politiek”, was zijn commentaar.

De wethouders, de twee genoemde fracties en uiteindelijk ook de gemeenteraad hebben het aanzien van de (Limburgse) politiek ernstig geschaad. Je moet toch wel een flinke balk voor je hoofd hebben als je doet alsof er niets gebeurd is, alsof we weer over kunnen gaan tot de orde van de dag in Echt-Susteren.