column

Schijnheilige vertoning

Wouter Bos is teleurgesteld dat het overleg tussen de sociale partners over de AOW-leeftijd is mislukt. Hij gaat nu ‘rustig kijken waar de tegenstellingen zitten’. Een uitspraak waar de typering schijnheilig nog te zwak voor is. Wouter Bos en het kabinet willen namelijk niks liever dan de AOW-leeftijd verhogen.

Op voorhand was duidelijk dat de werkgevers blij waren met het kabinetsvoorstel om iedereen langer door te laten werken. Dat levert de werkgevers ook miljarden op aan premies die ze niet af hoeven te dragen. Bovendien, meer mensen op de arbeidsmarkt betekent lagere lonen.

Op voorhand was duidelijk dat de werknemers (de vakbonden) er niks voor voelden om de mensen te dwingen langer door te werken. Het kabinet wilde de werknemers nog wel (voor de vorm) een kans gunnen om het met de werkgevers uit te vechten Zouden ze er niet uitkomen dan zou de AOW-leeftijd gewoon verhoogd worden. Je hoeft geen dubbele academische titel te hebben om te begrijpen dat de werkgevers er geen enkel belang bij hadden om een alternatief van de SER tot stand te brengen?

Dat deze polderkolder een voorspelbare uitkomst heeft gekregen kan Bos toch moeilijk teleurstellend vinden! Of moeten wij geloven dat hij teleurgesteld is omdat de werknemers niet als winnaar uit de SER-ring zijn gekomen? Zij hadden immers de verkiezingsbeloftes van zowel PvdA, CDA als de ChristenUnie waar kunnen maken: er wordt niet gemorreld aan de AOW-leeftijd.

Wouter Bos gaat nu ‘rustig kijken waar de tegenstellingen zitten’. Volgens mij zijn er twee grote tegenstellingen: die tussen verkiezingsbeloftes en praktijk, en die tussen de PvdA en haar achterban. De SP gaat niet ‘rustig kijken’. Wij gaan er samen met de bonden voor zorgen dat dit kabinet een hete herfst krijgt. Doet u mee?