column
Paul Ulenbelt:

Koning Donner

In 490 voor Christus rende de Griekse soldaat Phidippides van Marathon naar Athene om het nieuws van de overwinning van de Atheners op de Perzen te melden. De oorsprong van de marathon. Afstand 40 kilometer.

De Engelse koning Edward VII bepaalde dat de marathon bij de Olympische spelen in 1908 42 kilometer en 195 meter lang werd. De koning wilde dat de marathon startte bij één van zijn paleizen (kasteel van Windsor). De koning wilde dat de marathon eindigde bij de koninklijke loge in het White City Stadion. Dat leverde de twee kilometer extra op. Het gevolg van koninklijke macht.

Minister Donner vergelijkt in een toespraak de verlenging van de marathon met twee kilometer met zijn voorstel om de AOW-leeftijd met twee jaar te verhogen. Net zoals de afstand van de marathon niet vast stond, zo hoeft de AOW-leeftijd ook niet vast te staan, betoogt de minister.

De marathon kent steeds meer deelnemers. Steeds meer halen de finish. Betere training. Betere voeding. Dat is mooi. Toch pleit niemand ervoor om de marathon twee kilometer langer te maken.

In de marathon van het leven is dat niet anders. Steeds meer mensen halen de 65. Dat is mooi. Dat komt omdat er minder mensen jong overlijden. Minder zuigelingensterfte. Minder verkeersongevallen. Betere gezondheidszorg.

De gemiddelde leeftijd gaat dus omhoog. Wie eenmaal de 65 haalt, heeft een levensverwachting die ruim twee jaar meer is dan 50 jaar geleden. We leven dus niet veel langer dan 50 jaar geleden. Toch willen VVD, CDA en de PvdA de finish van het werkende leven wel verleggen. Donner voorop.

Phidippides stortte na zijn marathon van uitputting dood neer. Wij gunnen mensen nog vele jaren als ze de marathon van het werkende leven hebben afgelegd. Wat koning Edward deed, zal koning Donner niet lukken.

Betrokken SP'ers