column
Harry van Bommel:

Het jaar van de waarheid

2009 wordt het jaar van de waarheid.

In januari zal blijken of de regering bereid is het excessieve Israëlische geweld te veroordelen. Indien dit niet het geval is en het geweld zet zich voort, dan roepen we de Kamer terug van reces om de regering tot dat oordeel te dwingen.

In februari stelt de Eerste Kamer aanvullende vragen over de Nederlandse steun aan de oorlog tegen Irak. Zijn de antwoorden niet bevredigend, dan stelt de Eerste Kamer een parlementair onderzoek in. Een unicum in de Nederlandse parlementaire geschiedenis en het begin van de val van Jan Peter Balkenende.

In maart zal blijken of de tijdelijke werktijdverkorting die het bedrijfsleven is geboden, voldoende is, of dat er toch massale ontslagen vallen. Eens kijken of Wouter Bos dan nog steeds de held van de dag is.

In april viert de Navo haar zestigste verjaardag en bezint ze zich op haar toekomst. Bij die discussie zorgen wij voor een flinke vinger in de pap. De Navo moet niet langer de uitvoerder van Amerikaanse interventieplannen willen zijn.

In mei zal Servië vermoedelijk verzoeken om toelating tot de Europese Unie. Op termijn zal dat ongetwijfeld gebeuren. Maar meer dan voorheen moeten we écht kijken of het land er klaar voor is. Bij eerdere uitbreidingen is daar veel te lichtvaardig over gedacht.

In juni zijn er verkiezingen voor het Europees Parlement. Die gaat de SP winnen en niet zo’n beetje ook Van twee naar drie of vier zetels durf ik te garanderen. Maar als de recessie zich doorzet en mensen er echt tabak van hebben dan kunnen dat er ook vijf of zes worden.

In juli wordt Zweden de voorzitter van de Europese Unie. Zweden is een eigenwijs land dat op veel terreinen anders denkt dan Frankrijk, Duitsland en Engeland. Dat belooft een impuls aan de Europese politiek die kansen biedt voor progressieve politieke partijen zoals de SP.

In het najaar staat er ook veel op het programma. De Ieren mogen nog een keer stemmen over het Verdrag van Lissabon. Ik hoop dat ze voet bij stuk houden en het afwijzen. De commissie Buitenlandse Zaken gaat naar China waar de mensenrechten, Tibet en andere zaken aan de orde kunnen worden gesteld. Dat wordt spannend. Er komt een nieuwe Europese Commissie en dus ook een nieuwe commissaris uit Nederland. Hopelijk niet weer de vrijemarkt-fundamentaliste Neelie Kroes.