column

Goede raad voor Europa

In Straatsburg komt een paar keer per jaar de Raad van Europa bijeen. Het doel is het bewaken van de gezamenlijke waarden, vooral mensenrechten en democratie. In de parlementaire assemblee spreken sinds 1949 volksvertegenwoordigers uit alle 47 Europese landen met elkaar.

Vorige maand ben ik daar door de Tweede Kamer in benoemd. Deze week was ik er voor het eerst. Er zitten nu drie SP-ers in. Tiny Kox, fractievoorzitter SP Eerste Kamer, en Tuur Elzinga, ook SP-senator. Tuur leidde mij rond in het Palais de l'Europe en liet de belangrijke ruimtes zien, zoals de commissiezalen, de plenaire zaal en de kamer voor de Nederlandse delegatie. Bijzonder waren ontmoetingen met Koerden, Palestijnen, de oud-premiers van Vlaanderen, Polen en Noorwegen.

In de commissie over gelijke rechten sprak een jonge vrouw uit Bangladesh, woonachtig in Engeland, over de manier waarop ze gedwongen moest trouwen van haar familie, en hoe ze door hulporganisaties werd geholpen. Ze deed een beroep op de volksvertegenwoordigers om zich in hun eigen land en in Europa in te zetten voor hulp aan vrouwen en meisjes die hetzelfde meemaken.

Onze Tiny Kox is de fractievoorzitter van Verenigd Links. Deze week sprak de Spaanse premier Zapatero de vergadering toe. Tiny vroeg hem om zijn visie op de crisis te geven. Zapatero: “Laat de rijken die de crisis gemaakt hebben, er ook voor betalen. Als we één ding geleerd hebben uit eerdere crisis, dan is het dat juist in dit soort tijden we niet moeten bezuinigen op sociale zekerheid en publieke dienstverlening, maar er extra in moeten investeren.”

Dat is nog eens goede raad voor Europa!