Paul Ulenbelt:

Zwemmen of vliegen?

Voor vakantiegangers naar verre warme landen, zoals de Bermuda’s, is vliegen of zwemmen geen keuze. Dus: eerst vliegen, dan zwemmen. In de reiswinkel weten ze precies waar je naartoe moet vliegen om prima zwemwater te treffen.

Veel winkeliers weten veel over de producten die ze verkopen. Mijn vishandel ook. Daarom legde ik hem een besluit van de Tweede Kamer voor. Het broodje paling verdwijnt uit het restaurant van de Tweede Kamer. Paling is en uitstervende diersoort was de mening van een meerderheid. “Grote onzin” is zijn oordeel. Er is paling genoeg. Ik kan zonder enig probleem alle Kamerleden en medewerkers iedere dag zoveel paling bezorgen dat ze er misselijk van worden. Volwassen paling, 12 jaar oud, zwemt uit de polders naar de Sargassozee bij Bermuda. Daar leggen ze per stuk miljoenen eitjes. Die drijven mee op de stroom, groeien uit tot glasaaltjes en zwemmen onze binnenwateren in. Ja, het is waar zegt hij. Er wordt in ons land nauwelijks nog paling gevangen. Niet door de beroepsvissers. Niet door de amateur peurders.

Hoe komt het dan dat jij wel genoeg paling hebt is de voor de hand liggende vraag. De jonge glasaal wordt massaal gevangen door Spanjaarden, Chinezen en Japanners. Ze zijn daar dol op gefrituurde glasaal. Er zit geen smaak aan. Daar moet de knoflook voor zorgen. Een kilo glasaal is daar duurder dan hier een kilo paling. Een deel wordt in vijvers opgekweekt tot paling. Daarna worden ze naar ons land gevlogen. Een ander deel van de glasaal wordt naar ons land gevlogen en uitgezet in de Friese meren. Kwekers hopen dat er voldoende volwassen palingen terug zwemmen naar de Bermuda’s om voor nageslacht te zorgen. Het reisgedrag van de paling wordt als dat van mensen. Eerst vliegen, dan zwemmen.

Betrokken SP'ers