column
Paul Ulenbelt:

Tunnelvisie

Maandag, op Wajong Doedag, zat ik bij Saskia van der Graaf achter op de fiets. Op een tandem. Niets bijzonders? Toch wel: Saskia is visueel gehandicapt. Ze kan wel lezen. Goed zelfs. Maar in de verte en uit de ooghoeken kijken kan ze niet.

Saskia is postbezorger bij Sandd. Ze sorteert de post voor haar wijk en brengt die rond. Zo verdient ze wat bij naast de karige uitkering die jonggehandicapten krijgen. Vorige week is ze bij Sandd tot beste bezorger van het kwartaal uitgekozen. Bij Sandd werkt ze op stukloon en haalt omgerekend het minimum-uurloon niet. Bij TNT is ze een paar jaar geleden niet aangenomen. Een visueel gehandicapte kan toch niet lezen!

Het is te hopen dat Peter Bakker, de hoogste baas van TNT - die minister Donner gaat adviseren hoe je meer mensen aan het werk krijgt - bij zijn werkzaamheden even denkt aan Saskia. En aan al die andere jonggehandicapten die graag willen werken maar van veel bazen de kans niet krijgen omdat ze vooroordelen hebben. Bakker: stap eens op de fiets bij Saskia.

Betrokken SP'ers