column
Sharon Gesthuizen:

Koningin-voorleesmoeder (discussie)

Mijn dochter viert vandaag haar vijfde verjaardag met vriendinnetjes uit haar klas. Dat betekent dat er vijf kleine meisjes samen taart gaan eten, gaan dansen – op Madonna of de Bert en Ernie cd – en misschien ga ik ze nog wat voorlezen.

Komende dinsdag wordt er ook voorgelezen: de troonrede, door onze Koningin. Of, oneerbiediger: Beatrix mag de slecht-nieuwsbrief van Balkenende opdreunen. Het is een poppenkast, dat is volkomen duidelijk. Nog voordat het parlement over de stukken beschikt was de boel al gelekt naar de pers, een record. Op slinkse wijze laat het kabinet zijn goede nieuws vast rondzingen in het land. De politieke partijen, waaronder de SP, mogen pas vanaf dinsdag kwart over drie hun mond opendoen over wat het kabinet in petto heeft voor volgend jaar. Kritiek klinkt dus nog even niet en dat geeft de ministers tijd om iedereen ervan te overtuigen dat hun plannen Nederland echt vooruit zullen helpen.

En het klopt: volgens bronnen in de pers – ik mag niet citeren uit de stukken die ik vrijdagochtend kreeg, gaan de meeste Nederlanders er niet op achteruit. Helaas wordt de groep die het echt heel krap heeft, de ouderen met een klein pensioen, echter wel getroffen. Maar dat kunnen we altijd nog veranderen als we dat willen, haastte minister Bos zich te zeggen. En de mensen met een uitkering? Moeten die ook inleveren?! Jaaah, zegt het kabinet in koor, maar een heel klein beetje. Alleenstaanden met kinderen – tsja, het kan niet voor iedereen elke dag feest zijn – die moeten toch nog maar wat zuiniger aandoen, zal de minister-president zeggen in zijn troonrede.

Kijk, zo’n ouder op een school, die mag tenminste iets leuks voorlezen. Pluk van de Petteflet, de nieuwste boeken geïllustreerd door Thé Tjong Khing, Pinkeltje! Maar de Koningin, die wordt gewoon verplicht vellen vol afschuwelijk nieuws op te lezen. En de minister-president en zijn hele kabinet verwachten van haar dat ze dat ook nog doet alsof het een brief met een verlossende boodschap is. Ik zou het wel weten als ik haar was: “Dat doe jij maar mooi zelf Jan Peter – mij niet gezien!” Maar ja – ‘noblesse oblige’…

Voor de SP staan er twee dingen vast: wij gaan vanaf aanstaande dinsdag vertellen hoe het echt zit. En we zijn op Prinsjesdag direct na de troonrede de hele verdere dag voor u beschikbaar via de troontelefoon. Bel ons gerust!

Bij deze column hoort de stelling:

NRC Handelsblad heeft inmiddels de Miljoenennota gepubliceerd. Want vind je van de plannen van Balkenende?

Je kunt er hier over discussiëren

Betrokken SP'ers