Harry van Bommel:

Het geheim van Bilderberg

De minister-president is van 5 tot 8 juni in Washington. Hij wordt samen met de minister van Buitenlandse Zaken op het Witte Huis ontvangen. Het ministerie heeft hierover een persbericht op de website geplaatst. De laatste zin van dat persbericht maakt duidelijk waarom Balkenende écht naar de VS gaat. Hij gaat helemaal niet om met de vertrekkende president te spreken maar om deel te kunnen nemen aan de Bilderbergconferentie.

Sinds 1954 komen kopstukken uit politiek en zakenleven in de geheime Bilderbergconferenties bijeen. De eerste Bilderbergconferentie werd georganiseerd op initiatief van wijlen prins Bernhard in het Bilderberg Hotel in het Nederlandse Oosterbeek. In het verleden bezocht koningin Beatrix ook vaak de conferenties en om die reden stelde ik enkele jaren geleden al Kamervragen over die bijeenkomsten. “Wat wordt daar besproken en wie is er verantwoordelijk voor hetgeen de koningin daar zegt?” wilde ik weten. Ik heb nog nooit zo’n nietszeggend antwoord gehad. Omdat het een besloten bijeenkomst is, wil de regering er geen verslag van doen. Wel wordt erkend dat de minister-president en de minister van Buitenlandse Zaken verantwoordelijk zijn voor de uitspraken van de koningin op de conferentie. Hoe moet de Kamer die zaken dan controleren?

De Bilderbergconferentie duurt precies zo lang als het bezoek van de premier aan de VS. Het bezoekje aan het Witte Huis zal hooguit een uurtje duren. Zonder dat hij het weet, wordt de Amerikaanse president Bush gebruikt als dekmantel voor de deelname aan de geheime Bilderbergconferentie. Vragen naar de inhoud van de Bilderbergconferentie mogen wel worden gesteld en ik heb dat dan ook herhaald, maar ze worden niet beantwoord. Eigenlijk is dat ongepast in een democratisch land.