column
Paul Ulenbelt:

De bedrijfsschool leeft

Bijna was de bedrijfsschool van IHC-Merwede in Kinderdijk gesloten. Een paar jaar geleden stond de directie van de producent van baggerschepen op het punt die beslissing te nemen. Nu zijn ze blij dat niet gedaan te hebben. De scheepsschroevenfabriek Wartsila in Drunen heeft geen bedrijfsschool. Wel 280 vacatures. Daarom gaat ook deze producent samen met andere bedrijven weer een bedrijfsschool oprichten.

Vorige week was de week van de scheepsbouw, want het gaat weer goed in de sector. Er zijn meer dan 3000 vacatures. Orderportefeuilles zitten voor vele jaren vol. Heel af en toe duikt het donkere verleden van de scheepsbouw nog op. Tijdens mijn bezoek aan beide bedrijven kwam ook de RSV-enquete aan de orde. Het parlementaire onderzoek in de jaren ‘80 naar een gedwongen fusie van grote werven, miljarden overheidssteun en toch het faillissement van grote bedrijven en het verlies van bijna 20.000 arbeidsplaatsen.

Maar de scheepsbouw is uit de as herrezen en geheel op eigen kracht. Er worden geen olietankers meer gebouwd. Het op grote schaal lassen van platen ijzer laten ze aan Korea en Japan. De Nederlandse scheepsbouw heeft zich gespecialiseerd in geavanceerde schepen. Natuurlijk, er wordt volop gelast. En geboord, gedraaid en gefreesd. Bij IHC werd een machine geïnstalleerd die alle drie handelingen tegelijk kan. Apparatuur die ook wordt gebruikt voor het maken van de onderdelen voor de Formule 1.

De scheepsbouw van nu is hightech. En in de bedrijfsschool wordt het vak geleerd. Ook in de andere maakindustrieën worden weer bedrijfsscholen opgericht. Anders dan het vmbo zijn de bedrijfsscholen de scholen voor vakmanschap.

Betrokken SP'ers