SP presenteert plan 'Onderwijs als Emancipatiemotor'
Met de Nota Onderwijs als Emancipatiemotor opent de SP de aanval op de groeiende ongelijkheid in het onderwijs. Met extra investeringen wil de partij meer leraren, kleinere klassen en minder werkdruk realiseren. Ook worden drempels weggenomen die leerlingen belemmeren in hun ontwikkeling. Er komen meer mogelijkheden om opleidingen te stapelen, scholen worden niet langer uitsluitend afgerekend op rendement en studenten krijgen een fatsoenlijke studiebeurs.
Woordvoerder Jasper van Dijk is klaar met het afbraakbeleid van Jet Bussemaker en Sander Dekker.Van Dijk: 'Onder Bussemaker is de tweedeling in het onderwijs toegenomen. Het stapelen van diploma's wordt afgestraft; er is groeiende segregatie tussen zwarte en witte scholen; het lerarentekort neemt toe en tot overmaat van ramp is er de invoering van het schuldenstelsel voor studenten. Allemaal maatregelen die tot minder kansen leiden, vooral voor jongeren uit gezinnen met lage inkomens.'
Van Dijk vervolgt: 'Staatssecretaris Dekker confronteert het basisonderwijs met enorme problemen. Klassen worden groter en de werkdruk neemt toe. Tegelijk komen er steeds meer zorgleerlingen op gewone scholen door het zogenaamde passend onderwijs. In de praktijk is dat knellend onderwijs. Met onze voorstellen geven we leraren en leerlingen ruimte voor goed onderwijs. Woensdag is het debat over de onderwijsbegroting. Dan bied ik ons plan in de Tweede Kamer aan.'
Met zijn nota benadrukt Van Dijk het enorme belang van goed onderwijs voor de samenleving. Iedereen profiteert ervan: leerlingen krijgen meer kansen, de ongelijkheid neemt af, het welzijn neemt toe en ook de economie profiteert van een goed opgeleide bevolking. Minder aandacht voor onderwijs vertaalt zich direct in het tegendeel: meer schooluitval, grotere ongelijkheid en minder welvaart en welzijn. Het onderwijsbeleid van deze regering is dan ook oliedom, nu de Inspectie heeft vastgesteld dat de ongelijkheid toeneemt.
Lees hier de gehele nota van de SP Kamerfractie.
De voornaamste voorstellen:
- We investeren in uitstekend opgeleide leraren
- We verlagen de werkdruk in het onderwijs, onder andere door het aantal lesuren voor leraren in het voortgezet onderwijs te verminderen. Zo ontstaat meer tijd voor lesvoorbereiding en bijscholing.
- We maken geld vrij voor kleine klassen en stoppen met 'plofklassen'; met meer dan dertig leerlingen.
- We stoppen met het vrij besteedbare budget voor schoolbesturen, waardoor onderwijsgeld vaak op de verkeerde plek terechtkomt. Geld voor leraren gaat echt naar leraren.
- We bestrijden de segregatie tussen zwarte en witte scholen door leerlingen met achterstanden eerlijk over scholen te verdelen. Bijzondere scholen mogen geen leerlingen weigeren.
- Leerlingen krijgen alle mogelijkheden om een hogere opleiding te volgen, van vmbo naar havo en van havo naar vwo (stapelen).
- We stoppen met selectie aan de poort in het hoger onderwijs.
- We zorgen voor een fatsoenlijke studiebeurs voor studenten.
- Iedereen - ook volwassenen - krijgt de gelegenheid om een opleiding te volgen voor een normaal tarief. We stoppen met het torenhoge collegegeld voor een tweede studie.