publicatie

Tribune 11/99: Column Jan Marijnissen

Korthals kijkt verder

Volgens mij is minister van Justitie Benk Korthals zo’n klassieke liberaal voor wie principes nog iets betekenen. Hij gelooft niet dat het strafrecht in staat is maatschappelijke problemen op te lossen (zo wil hij geen wet tegen de zwarte handel met toegangsbewijzen voor voetbalwedstrijden; werkt gewoon niet). Hij vindt dat de politiek zich bij het maken van wetten niet moet laten leiden door de waan van de dag (zo wil hij niet ingaan op de suggesties van de over elkaar heen buitelende fracties die om het hardst schreeuwen dat er harder moet worden opgetreden tegen pedoseksuelen).

Het CDA wil het leger inzetten bij de Europese kampioenschappen voetbal volgend jaar. Ze willen de politie voor het EK ook bevoegdheden geven die normaliter alleen mogen worden aangewend in de strijd tegen de zware criminaliteit. Doet het goed in de media, zo’n plannetje. Maar Korthals blijft rustig en riskeert daarmee volgend jaar een hoop kritiek. Dat neemt hij voor lief, principes nietwaar? Ik mag dat wel, en ik ben het nog met hem eens ook.

Want de politiek moet zich niet laten leiden door de waan van de dag. Jarenlang schreeuwde men om meer cellen. Nu staan er 2000 leeg. Weggegooid geld en er is niets opgelost.

Criminaliteit en de bestrijding ervan is iets te ingewikkeld voor makkelijke slogans. Hoedt u voor de mannen en vrouwen met een te grote mond en te weinig echte oplossingen. Hun opportunisme en hun holle leuzen leiden ons rechtstreeks naar de politiestaat. We moeten begrip hebben voor de emoties van slachtoffers, nabestaanden en andere betrokkenen. Zij hebben het recht ongenuanceerd te zijn. Politici hebben dat recht niet. Zij moeten problemen met verstand aanpakken. Benk Korthals begrijpt dat.

• Nieuws: Het Binnenhof / Aktie / Bulletin Board
  • Column Jan Marijnissen: Korthals kijkt verder
  • Beleggen, relaties onderhouden, een vlucht naar New York, chic dineren in een sterrenrestaurant. Dit is geen bladzijde uit de agende van een captain of industry. Nederlandse openbare bestuurders hebben er ook steeds meer een handje van: Graaien & feesten.. op kosten van de gemeenschap.
  • "De behoefte aan probleemrubrieken zal in de toekomst alleen maar stijgen," voorspelt Mona, alias Loek Kessels. Vele duizenden Story-lezeressen die in de knoop zaten vroegen haar vijfentwintig jaar lang om raad.
  • Laatste kans! Alles moet weg! Privatisering en marktwerking. Het zijn sinds 1994 de toverwoorden in het beleid van Paars. Een gigantische en permanente uitverkoop was daarvan onder meer het gevolg. Maar wat heeft dat, behalve een berg geld, nu allemaal opgeleverd?
  • Mysterie in de Meierij. In Schijndel valt het college van B & W. Waarom legde de PvdA een bom onder de 'rode' coalitie met de SP?
  • Theo de Buurtconciërge; strip van Wim Stevenhagen