Huurders aan het woord

In dit hoofdstuk komen Vestia-huurders uit veel verschillende gemeenten aan het woord. Omdat we zoveel verhalen hadden en die niet allemaal kwijt konden in het zwartboek, hebben we hieronder een selectie gemaakt. De verhalen zijn recht voor z’n raap. We hebben er dan ook voor gekozen om de huurders aan het woord te laten in hun eigen woorden. Alleen waar nodig hebben we in overleg met de huurders de verhalen iets aangepast zodat sommige zinnen net iets vlotter lopen. We hebben de verhalen per gemeenten opgetekend. Niet alleen voor het overzicht, maar ook om aan te geven dat de problematiek bij Vestia zich niet beperkt tot enkele gemeenten, maar zich verspreid heeft tot alle gebieden waar zij actief is. 

Rotterdam

Shalini Autar


Cijfer aan Vestia: 5.
Inkomen kwijt aan woonlasten: tussen de 25 en 35 procent.
‘Wij, bewoners van Slinge in Rotterdam, hebben vorig jaar samen met de SP al een keer een actiegroep opgezet om te zorgen dat de kelders leeggezogen zouden worden en er fatsoenlijk onderhoud aan de woningen zou worden gepleegd. Mede door deze actiegroep zijn er meerdere gebouwen van Vestia in mijn wijk in een nieuw jasje gestoken. Het probleem van schimmel blijft helaas nog steeds spelen in veel woningen.
Ik word helemaal boos van de aangekondigde huurverhoging. Juist in deze tijd zou Vestia iets anders moeten laten zien dan alleen maar nemen, nemen en nog eens nemen. Mensen raken hun banen kwijt en kunnen steeds moeilijker hun huur betalen. Dus ik ben boos en ik vertik het om de huurverhoging te betalen. Ik hoop met dit zwartboek ook andere mensen te inspireren om in actie te komen. Alleen tegen Vestia ga ik het niet redden, maar als we met zijn allen één vuist vormen dan kunnen we winnen!’ 

Adjani Luvuvamu
‘Vestia, ik vind dat jullie beter met jullie huurders moeten omgaan!’

Belinda Beikes


‘We zijn niet blij met Vestia, want ze nemen je niet serieus en bij vragen over onderhoud van de woning wordt je naar en respectloos behandeld. Ik ben niet blij met mijn huurwoning en het liefst zou ik verhuizen.’

Anissa El Harouni 
Cijfer aan Vestia: 4.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Ik woon als eerste bewoner nu een jaar bij een huis dat ik van Vestia huur. In dat ene jaar heb ik nog nooit zo vaak moeten bellen. Er is elke keer iets mis aan de woning. En wat er nog steeds is, maar waar helemaal geen oplossing voor is volgens Vestia, is de schimmel. Maar wat zij wel goed kunnen is straks in april de huur verhogen. Fijn, zo’n medeleven vanuit Vestia.’


Henriette van Wijngaarden 
Cijfer aan Vestia: 4.
Inkomen kwijt aan woonlasten: tussen de 25 en 35 procent.
‘Bij het raam in de woonkamer (drie hoog) zit een hele spleet. Bij harde wind zie je het raam heen en weer gaan. Er komt kou binnen door die spleet. Stopcontacten zijn niet geaard, op één na. Waardoor er al vier tv’s door zijn gebrand en één telefoon is ontploft.
Als je Vestia belt, dan krijg je te horen dat alles veilig is en ik geen zeikerd moet zijn. Na 5 keer melding gemaakt te hebben kwam er eindelijk iemand langs. De kabels in het stopcontact bleken verkoold te zijn. Dus levensgevaarlijk!
Sorry, maar de veiligheid van mijn twee kinderen van 9 en 7 staat op één! 
Tegels komen naar beneden vallen in de keuken. En daar betaal je dan € 660,66 voor per maand. Elk jaar een verhoging er bovenop. Helaas sta ik niet lang genoeg ingeschreven om voor een andere huis in aanmerking te komen. Maar ik vind dit echt een schande: zoveel huur vragen, maar de mensen in een huis laten wonen dat nog gevaarlijk is ook.
Vestia laat mensen stikken, laat mensen in een onveilig huis wonen met twee kinderen. Ze luisteren niet. Steken hun kop in het zand. Ze schuiven je af als een zeikerd. Terwijl er zoveel dingen niet kloppen aan een woning. Neem verdomme stappen en laat het maken! 
Vestia laat de mensen gewoon stikken en doet niets aan de huurprijs.
Verlaag de huurprijs en zorg dat het wordt gemaakt of vervangen. Ze zien de huurders als kakkerlakken, stuk stront.’


Anoniem
Cijfer aan Vestia: 2.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Wij kwamen hier wonen als tweede bewoners. De vorige bewoonster heeft hier 40 jaar gewoond. Na haar vertrek is er een algehele renovatie uitgevoerd, heel fijn! Tenminste, dat dachten we... 
In de winter is het zo koud dat je gewoon de wind door en onder de ramen en deur voelt komen.
De afzuiging in de keuken, badkamer en wc blaast viezigheid het huis in. In mijn keuken moet ik alles afdekken met plastic zakjes vanwege de vieze vette stoflaag die overal op ontstaat. Bij grote dingen zoals mijn koelkast lukt dit natuurlijk niet, daar is het altijd vies en vettig. 
Dit huis geeft ons ook een onveilig gevoel, ik als alleenstaande moeder met een dochter en een zoon. Voornamelijk vanwege de mensen die hier wonen en zomaar naar binnen kunnen, omdat de deur ‘s avonds en in het weekend nooit meer afgesloten wordt. 
Mijn dochter en ik hebben beiden allergische astma gekregen in deze woning. Wij zijn hier officieel 5 januari 2013 komen wonen. Ik had heel veel klachten met mijn ademhaling, bleek in 2016 dat ik dus allergische astma heb. Bij mijn dochter is dit in 2018 ontdekt.
Hier wonen heeft mij in ieder geval psychisch, geestelijk en lichamelijk veel gekost. 
Vestia vraagt heel veel huur maar doet helemaal niets! Is schandalig gewoon!’

Hirondina Costa 
Cijfer aan Vestia: 3.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Het betreft woning waar wij al 14 jaar wonen. Ventilatie werkt niet, schimmel op de muren in iedere kamer van het huis. Heel vaak contact gehad, maar er wordt een likje schimmelverwijderaar erop gespoten en tien minuten later zijn ze de deur uit. Terugkerende schimmel wordt niet behandeld, onder het mom van ‘er wordt niet goed/voldoende gelucht’. Bij reparatieverzoeken wordt er iemand gestuurd maar er wordt nooit iets opgelost.

Dochter die thuis woont heeft longweginfecties en bronchitis-klachten! Verder is er asbest gevonden in de woning en zijn er houten planken over de plekken getimmerd. Meer kan Vestia niet voor ons betekenen…
Vestia moet denken aan de huurders! Honderden woningen in IJselmonde (Koppeldijk) hebben last van schimmel en Vestia doet er niets aan. De ventilatie werkt niet, daar moeten wij maar mee leven als huurders. Als ze meer aandacht zouden schenken aan de huurders en woningen die ze hebben, in plaats van het werven van nieuwe huurders, dan waren er niet zoveel klagende huurders! Ik vind het absurd dat we gezondheidsklachten hebben in het huis waar we wonen en Vestia trekt zich er niets van aan!’

Anoniem
Cijfer aan Vestia: 4
Inkomen kwijt aan woonlasten: Meer dan 35%.
‘Douche zit vol schimmel. We hebben dit al vaker gemeld, maar Vestia wil er niks aan doen. Ze zeggen dat we het zelf moeten doen en gewoon eroverheen moeten verven. Maar door verven haal je de schimmel niet weg, je bedekt het alleen. 

Ik vind dat Vestia beter hun best mogen doen, want ze doen heel moeilijk bij sommige reparaties en dan wordt er gezegd dat ik het zelf moest doen terwijl ik er geen verstand van heb. Ik betaal servicekosten, dus snap het niet.
Ook vind ik dat ze betere spullen moeten gebruiken die wat steviger zijn en niet slechts dat goedkope spul dat na enkele dagen of weken al losraakt.’

Anoniem
Cijfer aan Vestia: 4.
Inkomen kwijt aan woonlasten: tussen de 25 en 35 procent.
‘Onze woningen zijn oud. Vestia doet zelf niets aan onderhoud. Sommige periodes zijn er meerdere reparaties nodig. Omdat er vaak geen gehoor wordt gegeven, wordt je genoodzaakt het meerdere keren te melden. Vaak worden reparaties ook niet goed uitgevoerd, wat een bron van ergernis wordt. Als je daarbij nog meldingen doet wat betreft de algemene ruimte en verslaafde buren die ons het leven zuur maken, dan krijg je bij Vestia te horen dat je niet zo veel meldingen moet doen. Je krijgt dan opeens te maken met een online blokkade, zonder uitleg of brief. Ze vinden dat andere bewoners het moeten melden en niet ik. 

Over het algemeen doe ik niet veel meldingen. Er zijn ook maanden achtereen dat ik geen meldingen doe. En veel meldingen zijn herhalingen omdat het nooit is uitgevoerd en er geen gehoor aan is gegeven. Mag Vestia dit tegen een bewoner zeggen? Wat maakt het uit of ik het meld of een andere bewoner? Als een reparatie uitgevoerd moet worden, dan moet dat toch gewoon. Eerder heb ik ook al veel dingen meegemaakt die echt niet kunnen en pijnlijk zijn. Er zit me echt zo veel dwars. Het moeten accepteren van alle onrechtmatigheden en dat je lot wordt overgelaten in de handen van een nare opzichter (die mijn reparaties controleert) is echt pijnlijk. Er is geen instantie waar je terecht kunt met dit soort dingen.
Wat kun je zeggen tegen een organisatie waar respect, ethisch gedrag, rechtvaardige en eerlijke behandeling ver te zoeken is? Het is een chaos daar. Het zou al heel wat zijn als Vestia dit niet zou ontkennen en daar excuses voor aan zou bieden. Ze hebben ook totaal geen overzicht over het handelen van sommige respectloze/corrupte onderaannemers, waaronder Huizerbouw en Bokhorst. Liegen is bij die onderaannemers normaalste zaak ter wereld geworden. Vestia weet vaak niet waar het over gaat en oordeelt vaak op basis van het verhaal van één medewerker, zonder de huurder in acht te nemen.
Er moet een instantie zijn die opkomt voor de rechten van de huurders en ze daarbij steunt. Huurders worden gedwongen onrechtmatigheden te accepteren. Het kost je buitengewoon veel energie als je voor je rechten wil opkomen.’

Anoniem
Cijfer aan Vestia: 4.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Ik vind dat dit niet menselijk is. Hoe kan ik wonen in een huis waar ik af en toe rioleringstank en andere soorten stanken heb. Ik heb twee kleine kinderen, we zijn vaak ziek.

De muren zijn kapot en ook niet veilig, alles gaat kapot aan die woning omdat ze zo oud is en zo lang niet gerenoveerd is. Schandalig! Deze woning is aan haar einde gekomen. Het is tijd om te slopen of renoveren. Maar dan in het geheel, niet alleen buiten verven zoals Vestia het bij ons gecamoufleerd heeft. Buiten alles geverfd en ons binnen met de ellende gelaten.
Ik wil niet moeilijk zijn, maar dit kán niet en ik heb geen andere keuze. Ik voel me heel rot dat ik in deze situatie moet wonen. Ik vind dat Vestia zijn bewoners beter moet gunnen. De bewoners proberen van alles te doen aan deze woningen. Steeds komen er nieuwe dingen die ze moeten doen omdat die woningen zo oud zijn.
Ik heb begrepen van Vestia dat ze de huizen laten staan voor de arme mensen, die geen hoge huur kunnen betalen. Maar de verhoogde huur elke jaar slaat nergens op. Waarom blijft de huur niet stabiel of gaat deze niet omlaag? 
Alvast bedankt.’

 

Anoniem
Cijfer aan Vestia: 5.
Inkomen kwijt aan woonlasten: tussen de 25 en de 35 procent.
‘Verlichting in de gezamenlijke hal is pas na bijna twee jaar gemaakt. Bij mij in de woning doet de verlichting van het balkon het niet. Monteur is langsgekomen om te kijken, daarna nooit meer terug gekomen. Ze doen moeilijk om de uiteenvallende keukenkasten na zes jaar te vervangen. De gipsplaten muren zijn niet sterk genoeg om planken op te hangen. Ook het plafond is van gips waardoor gordijnenrails niet kan. Ik was honderden euro’s aan verf kwijt nadat de muren gingen schilferen nadat ik geverfd had.
In de winter is de woning extreem koud. Met de verwarming op 24 graden.
Het is belangrijk dat Vestia rekening houdt met de huurders. Wij huurders betalen maandelijks servicekosten terwijl Vestia weer eens moeilijk doet of soms weigert om service te verlenen.
De woningen zijn oud en de huurprijzen blijven maar stijgen.’

Karim El Khaya 
Cijfer aan Vestia: 4.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Beste,
Ik ben een huurder van Vestia. Ik heb al jaren last van een rioollucht in mijn badkamer. Vestia is vaker bij mij komen kijken, maar heeft altijd de oorzaak bij mij gelegd. Ik heb me hier lange tijd bij neergelegd uit wanhoop.
Een paar maanden terug begon ook een slaapkamer te stinken, in deze slaapkamer staat een wasbak. Door deze stank slapen drie dochters in één kamer. Ik heb een vierde die bij mij slaapt. Puur omdat ik ze niet in die kamer kan laten slapen. Ik heb hierover contact gehad met Vestia om deze kraan te verwijderen. Zij hebben dit geweigerd, omdat wij in 2008 deze woning zo hebben aangenomen. We hebben er nooit eerder last van gehad tot een aantal maanden terug.
Belangrijk hierbij is om te weten dat meerdere buren in mijn portiek hier last van hebben. Onze portiek stinkt ALTIJD naar riolering. Ook kwam Stedin bijna een jaar geleden om in alle woningen op hetzelfde tijdstip in onze meterkasten iets te vervangen. Dit kon niet doorgaan doordat het onder de woningen vol met water zit. Ik weet er het fijne niet van, maar er zou via Vestia vanuit de gemeenten een wagen komen die dit leeg zou pompen. Dit is nooit gebeurd en ondertussen wordt het probleem alleen maar erger.
Schimmel hebben we last van sinds wij hier wonen. Elke keer wordt het schoongemaakt of bij ons gelegd onder het mom van een slecht ventilatiegedrag. Dit is niet zo! Er is ook een extern bedrijf geweest dat overal usb-sticks heeft neergelegd om de luchtvochtigheid twee weken lang te meten. Tot de dag van vandaag hebben we hier niets meer over gehoord.
U bent welkom om zelf even te komen kijken, of beter gezegd: ruiken.’

Zoetermeer

Zahira Abdul Hamid


Cijfer aan Vestia: 1.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Ik heb last van lekkages doordat het dak nooit onderhouden is, muizen in de spouwmuur, schimmel in de badkamer en langs alle kozijnen en ramen. Betaal 800 euro voor een klein rothuis met balkon. Om te janken.

Marga Berendse 

Niet normaal dat Vestia zulke extreem hoge huurprijzen hanteren en niets doen aan het onderhoud. Er zijn rioolvliegen, muizen in de muren. Geen onderhoud aan de buitenkant. Ik heb foto’s gestuurd, ik ga elk jaar in beklag maar Vestia heeft daar gewoon schijt aan. Ik sta al vier jaar ingeschreven in Zoetermeer, maar ben nummer 500 als ik reageer. Ik kom hier niet meer weg…’

Fam. Koppe 
Cijfer aan Vestia: 7.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Goedendag,

Soms lijkt het wel alsof ik de enige ben die in mijn straat een klacht durft in te dienen bij Vestia. De meeste mensen zeggen dingen vaak in de lucht, maar als ik er genoeg van heb dan ga ik toch maar mijn stoute schoenen aantrekken en aan de bel trekken.
Mijn persoonlijke ervaring met Vestia: ik dien een klacht in, dan komt er iemand langs die naar aanleiding van mijn klacht de vieze dakpannen nakijkt. Later wordt er gezegd dat ik gelijk heb dat ze er niet uitzien, dan verneem ik niets meer en wordt er ook niets aan gedaan. Nu twee jaar later dien ik een klacht in bij Vestia dat er niets aan mijn klacht gedaan is. Hoor ik weer niets en weer wordt er niets aan gedaan.’ 

Anoniem
Cijfer aan Vestia: 7.
Inkomen kwijt aan woonlasten: tussen 25 en 35 procent.
‘Ik ben rolstoel-gebonden. Kortelings werkte de lift niet, waardoor ik mijn huis niet in kon komen. Vestia en onderhoudsbedrijf weigerden te komen. Uiteindelijk met de hoogwerker van de brandweer in mijn woning gebracht (vijfde etage)!

Voor de tweede keer verrekening servicekosten te laat verrekend, resp. 5 en 7 maanden. Elke keer een vage uitleg.
Elektrische garagedeur weken lang open gestaan wegens defect, geen enkele uitleg gehad ondanks diverse verzoeken van de bewoners.
Kosten van de openbare verlichting met meer dan 100 procent gestegen. Volgens Vestia omdat in het verleden de verlichtingskosten van de nabij gelegen flats hierin niet waren meegenomen! Na acht jaar ineens gaan betalen voor de andere vier flatgebouwen. Dat kan toch niet?
Klachten van alle bewoners in het flatgebouw: Vestia reageert niet of houdt zich voor de domme. Kortom, Vestia heeft lak aan haar huurders.’

Anoniem
Cijfer aan Vestia: 4.
Inkomen kwijt aan woonlasten: tussen 25 en 35 procent.
‘Sinds 20 jaar huur ik een woning van Vestia waarvan 15 jaar een zogenaamde 55+woning. Dit was een sociale huurwoning, door de huurverhogingen van afgelopen jaren is het nu een vrije sector woning.
Ik heb in die 20 jaar Vestia van een sociale woningverhuurder naar een woningbedrijf met ‘winstoogmerk’ zien veranderen.
Het onderhoud van het huidige appartementencomplex met 55+ woningen, waarin ik een woning huur, laat te wensen over. Het schilderwerk is al een aantal jaren uitgesteld. Dit heeft tot gevolg dat de huidige verflaag, onder invloed van het zonlicht, verweerd en verkalkt is en het onderliggende houtwerk op enkele plaatsen nu zichtbaar wordt. Diverse delen van de gevel (zoals de ‘witte’ stenen sierlijsten) zijn door weersinvloeden sterk vervuild (groen/grijze aanslag).
De bij het complex behorende parkeerplaats is op het rijgedeelte, door inklinking en verzakking van de grond, vervormd. Bij regen blijven hier diepe plassen in de kuilen staan. Hierdoor is het lastig om je auto te bereiken. Omdat je door of om de plassen heen moet lopen. Wordt niet opnieuw bestraat.
De lekkage’s, die ontstaan zijn door niet onderhouden dilatatievoegen en andere gevelaansluitingen van het trappenhuis aan de appartementengebouwen, worden niet gerepareerd. Hierdoor loopt het hemelwater van de muren in het trappenhuis op de tussenvloeren en in de onderin gelegen technische ruimte.
Ons appartementengebouw heeft de naam in neonletters boven de ingang staan. Al maanden is daar een letter van defect.
E-mails over de lekkage’s en de kapotte letter worden niet beantwoord.
Mijn ervaring is dat Vestia op dit moment geen oog en oor heeft voor de toestand waarin zijn complexen zich bevinden. Door het uitstellen van onderhoud en reparaties treed alleen maar verslechtering op. Dat brengt dadelijk hogere onderhouds- en herstelkosten met zich mee.
Zorg voor beter communicatie met je huurders. Beantwoord e-mails. Voer de komende huurverhoging voor onze appartementen niet in. Onderhoud eerst het complex en voer reparaties uit.’

Den Haag

Mariella Hartman 


Cijfer aan Vestia: 4.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Ik woon in een van de kleinste woningen in de Pluvierstraat en ik betaal gemiddeld 130 euro meer huur dan anderen. Bijvoorbeeld mijn lieve overburen, zij hebben een hoekhuis, ongeveer twee keer zo groot als mijn huis, woonkamer, badkamer, keuken, drie slaapkamers (twee grote!). Zij betalen 410, ik heb woonkamer, badkamer en keuken hetzelfde en één slaapkamer kleiner dan die zij hebben.

Daarnaast heb ik in de keuken en badkamer zwarte schimmel. Het is iedere dag schoonmaken, want Vestia doet er niets mee en het verspreidt zich sneller dan een virus.
Ik heb anderhalf jaar gezeten met een balkondeur die niet dicht kon. Na die anderhalf jaar, nu drie of vier maanden geleden, is de deur ‘gemaakt’. Hij is anders in de scharnieren gehangen en dat heeft gewerkt, voor twee weken. En nu weer geen gehoor, dan krijg ik te horen dat het pas gemaakt is en het alleen kapot kan zijn door eigen toedoen. 
Klachten over burenoverlast, echt overlast. Zo veel meldingen gedaan, zelfs de politie erbij moeten halen. Wijkagent is goed op de hoogte en wanneer er overlast is doet de politie hun best om het tegen te gaan. In een gesprek met wijkagent en aanspreekpunt van Vestia werd letterlijk in m’n gezicht gezegd: ‘Ja, je kan zo veel meldingen doen als je wilt, maar daar doe ik geen klote mee.’ In die woorden. 
Er zijn meerdere keren lekkages geweest van mijn douche naar de onderbuurman. De eerste drie keer is dat afgedaan als mijn schuld, ik heb een bad staan en volgens Vestia zou dat overlopen en de lekkage veroorzaken. Na een aantal keer zijn ze toch geweest, heb ik mijn bad en alles weg moeten halen en hebben ze één vloertegel vervangen. En dat heeft drie dagen gekost. Dag één: tegel eruit. Dag twee: iemand die het probleem kwam bekijken. Dag drie: nieuwe tegel. Werkzaamheden die alles bij elkaar 15 minuten geduurd hebben, maar ik kon drie dagen niet douchen.
Sinds de invoering van ondergrondse containers, die bij mij voor de deur niet onder maar boven de grond staan, hebben we last van muizenplagen, maar verwacht vooral niets van Vestia. Ze claimen dat er in de algemene ruimtes, dus het portiek, gif in de doosjes gedaan wordt, maar dat is nog nooit bij iemand gebeurd.
Vestia belooft op de website allemaal mooie dingen, maar mijn huis is echt een grap. De schimmel is één ding, maar iemand anderhalf jaar met een balkondeur laten zitten die niet dicht kan is niet acceptabel. Klachten die ik heb ingediend in verband met overlast zijn in mijn gezicht afgedaan als ‘Daar doe ik geen klote aan’ door het Vestia-aanspreekpunt in het trefpunt (ongeveer een jaar geleden). 
Mijn huis is schots en scheef, de muren zijn van zand, je kan niets ophangen, plinten langs m’n vloer blijven niet liggen, al zijn ze vastgekit. Het hele huis is schimmelig en vochtig, het is dat ik elke dag schimmel verwijder. Met de muizenplagen, die we hebben sinds de bovengrondse containers voor de deur staan, word niets gedaan. Vestia is kut. En dat is zachtjes uitgedrukt. De enige reden dat ik nog in een Vestia-huis woon is omdat Duindorp te mooi is om te verlaten. Aangezien ik al amper huur kan betalen (is 52 procent van mijn inkomen) zal een koopwoning aan de ‘betere kant’ nooit een optie zijn.’


Anoniem
Cijfer aan Vestia: 1.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.

Ik woon nu hier al 11 jaar en elk jaar bel ik op voor schimmel overal in het huis. Ze zeggen dat je dan de ramen vaker open moet doen. En schoonmaken, dan gaat het weg. Prima, gedaan. Maar na een dag zit het er weer. Hopeloos. Overal vocht en schimmel!
Ik kan niet eens een spijker in de muur slaan, dan komt er gelijk een heel gat in. Er zitten scheuren in de muur en ze zeggen plak er maar behang over.
Deze woningen stonden op de lijst voor slopen. Nu, 11 jaar, later zit ik er nog steeds in. Dus als ze op de slooplijst stonden, dan weet je denk ik al hoe de woningen er uit zien. Toen ik er in kwam was het nog redelijk, maar naarmate je er in leeft gaat het snel achteruit.’

Anoniem
Cijfer aan Vestia: 2.
Inkomen kwijt aan woonlasten: tussen 25 en 35 procent.
‘Ik woon met twee kinderen waarvan één met astma. De ramen zijn heel vaak nat van vocht. Genoeg schimmel te vinden in huis: slaapkamer, woonkamer, keuken en badkamer. In de winter is ‘t altijd koud, soms op de bank of in de keuken voel ik gewoon de wind van buiten.

Wanneer ik een reparatie nodig heb hoor ik altijd van de medewerkers dat ze niet te veel mogen doen en dat het niet te veel mag kosten.’

J.E. Sno 
Cijfer aan Vestia: 2.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Diverse malen aangegeven dat wij last hebben van schimmel in de douche en de slaapkamers. Mijn zoon is vanaf zijn geboorte chronisch ziek (astma/bronchitis). Wij worden aan ons lot overgelaten. Ik heb de kamers in mei opgeknapt, drie maanden later kwamen er weer schimmel en scheuren in het geverfde plafond.

Op 24 december 2019 is er een monteur langs geweest nadat ik wederom een verzoek van aanpak had ingediend, die heeft alleen foto’s gemaakt. Tot de dag van vandaag niks meer gehoord van Vestia.
Ik woon al bijna 16 jaar in een woning van Vestia. Het was een horrorwoning die ik via urgentie aangeboden heb gekregen. Heb er heel veel ingestoken om het op te knappen en het een thuis te maken.
Vanaf het begin last van tocht en schimmel gehad. Ik zat met een gat in de woonkamer waar voorheen een kachel zat, dat is pas na jaren gedicht. Het plankje sluit niet netjes aan waardoor er alsnog kou naar binnen komt.
Mijn zoontje heeft vanaf zijn geboorte astma/bronchitis-klachten. Dit heb ik aan Vestia doorgegeven, dat het vocht- en schimmelprobleem ernstige gezondheidsproblemen met zich meebrengt. Er is mij een spuitbus in de hand gedrukt om schimmel steeds weg te spuiten en ik moest beter ventileren.
Na het douchen doen wij automatisch het raam open dat de hele dag open blijft staan, zo ook van de slaapkamers.
In mei 2019 heb ik mijn dochter voor haar verjaardag een nieuwe kamer gegeven, omdat zij aangaf zich ongelukkig te voelen door de schimmel in haar slaapkamer. Tot mijn grote verbazing is binnen drie maanden het plafond aan het fladderen (grenzend aan het balkon). In oktober weer schimmel geconstateerd!
Wederom een melding gedaan bij Vestia, er is op 24 december iemand langs geweest voor de schimmel en het plafond. Deze meneer gaf aan dat hij alleen foto’s maakte maar er zelf niks aan gaat doen i.v.m. personeelstekort vanwege de feestdagen. Inmiddels is het alweer bijna Pasen en heb ik tot op heden niks van Vestia vernomen!
Kortom, zelfs aan het welzijn van kinderen denkt Vestia niet!
Ik heb mijn ongenoegen diverse malen geuit om in het belang van de kinderen het huis te onderhouden!’

Anoniem
Cijfer aan Vestia: 1.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Beste SP leden, ik volg jullie, geloof in jullie inzet en na het zien van het bericht over Vestia heb ik besloten om jullie een privébericht te sturen. Bewust privé, omdat ik er niet mee te koop loop en me er ook voor schaam.
De woning is rijp voor de sloop, in slechte staat. Wij hebben een paar duizend euro uitgegeven om de woning op te knappen. 
Van binnen brokkelt alles af... Muren, deuren... Maar in plaats van dat daar wat aan gedaan wordt, gaat Vestia de woning van buiten renoveren. Mooi aan de buitenkant en van binnen ziet het er niet uit. 
Daarnaast gaat de huur met € 25 omhoog, terwijl de huur ook jaarlijks verhoogd wordt. De woningen moeten gesloopt worden, dit is niet gezond. De huur is te hoog voor de staat van het huis.
We wonen in een portiekwoning van Vestia. Terwijl ik dit typ springen de tranen weer in mijn ogen. Ik voel me niet thuis in eigen huis. De woning is oud, muren waar de verf vanaf brokkelt. Scheuren in muren. Deuren die afbrokkelen. De portiek die te smerig voor woorden is. Kapotte tegels. Schimmel, etc. 
Het benauwt me om thuis te zijn en doordat ik me hier ellendig voel slaap ik vaak met mijn kinderen bij mijn moeder. Omdat ik daar wel tot rust kom. Dat zou niet zo moeten zijn! 
Ik ben inmiddels al zes jaar op zoek naar een andere woning en dat is al begonnen kort nadat ik deze woning had aangenomen. Ik heb onlangs de moed bij elkaar geraapt en mijn beklag gedaan over de smerige portiek. Medewerker van Vestia aan de telefoon heeft letterlijk gezegd: ‘Wat wil je dat ik nu doe?!’
Ik wist niet wat ik hoorde. En tot slot zei ze: ‘We kunnen extra komen schoonmaken, maar dan betaalt u de rekening (boven de servicekosten).’
Belachelijk... Terwijl ik dit typ houd ik het niet meer droog.
Ze zijn nu aan het renoveren... nou ja... vooral de buitenkant. Bij ons gaan ze binnen niks veranderen, terwijl dit ook nodig is. In mijn beleving gaat dit dus puur om het straatbeeld, terwijl de huizen eerder gesloopt moesten worden.
Ik hoop dat jullie wat kunnen doen. Dit is niet leuk wonen, zeker met kleine kinderen.’


Anoniem
Cijfer aan Vestia: 4.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Al jaren is er schimmel in de badkamer. Advies van Vestia: likje verf en klaar!

Dak lekt, al diverse keren aan gegeven.
Huis tocht aan alle kanten, wordt weinig aan gedaan.
Nog steeds een loden stamwaterleiding in huis, wordt niet verwijderd, omdat het veel schade aan het huis zou opleveren.
Etc. etc.
Vestia huurt veel onderaannemers in, deze blijken uit ervaring niet veel moeite te willen doen, zoals mijn ervaring met een kapotte combiketel. Dat heeft een jaar gekost, ondanks het aangeven bij Vestia dat de partij niks deed. Inmiddels is er een andere partij aangenomen en – eureka – binnen een week was het gemaakt.
@Vestia, luister beter naar je huurders en controleer je aannemers beter.’


Delft

Natasha Wassenburg


Cijfer aan Vestia: 6.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Ik woon in een klein appartement op de begane grond. Op zich is het een zalig huis, maar het is qua prijs/ruimte totaal niet in verhouding. Ik betaal maandelijks 732 euro voor een drie-kamerappartement met een redelijke grote tuin.

Laatst had ik ratten in de woning, omdat de vloer in de meterkast onvoldoende was gedicht. Vestia wilde de bestrijding van deze gevaarlijke en vieze dieren niet bekostigen, wat natuurlijk belachelijk is, omdat dit een fout in de woning is. Ze kunnen zo vanuit het riool de meterkast in lopen.
Daarbij is mijn inkomen veel te laag voor deze woning, welke ik in 2013 heb geaccepteerd. De verdeling naar inkomen was toentertijd anders en is in de tijd dat ik daar ben gaan wonen aangescherpt. Op basis van mijn huidige inkomen zou ik enkel in aanmerking komen voor woningen onder de 600 euro per maand. Maar als ik nu op een woning schrijf die daar net boven zit, word ik door Vestia geweigerd, omdat ik dit niet zou kunnen betalen. Wat ze even vergeten: dat dit voor mij al een besparing van ruim 100 euro per maand is en ik dit dus wel degelijk kan betalen, aangezien ik in de nu te dure woning nog nooit een huurachterstand heb gehad.
Daarbij heb ik afgelopen jaar een bezwaar aangetekend op de huurverhoging, omdat de huurcommissie een bevriezing of verlaging had aangekondigd. Dit bezwaar is zonder er degelijk naar te kijken binnen één dag afgewezen, omdat het huurakkoord nog geen wettelijk vastgesteld iets is en dus Vestia weer mijn huur mocht verhogen.
Belachelijk, het zijn een stelletje dieven, niet alleen naar de huurders toe maar ook zeker in hun eigen portemonnee. Als ik mijn woning uit ga, gaat de huur naar bijna 1.000 euro per maand, dus zouden ze meer verdienen en ze zouden mij kunnen helpen om de maandlasten maandelijks te verlagen, maar meedenken, nee hoor, dat zit er bij hun niet bij.
Als laatste merk ik steeds vaker op, dat zij woningen niet aanbieden via Woonnet Haaglanden. Ik zou dolgraag willen verhuizen naar de straat van mijn ouders uit medische overwegingen. Meewerken willen ze niet, dus ben ik afhankelijk van de woningen die beschikbaar worden gesteld. Zij hebben nu al twee woningen daar verhuurd, zonder dat deze geadverteerd zijn en nu staat er weer een huurwoning daar leeg, welke nog steeds niet is aangeboden.’


Iwan Mangon 
Cijfer aan Vestia: 2.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Ik zou nooit deze huizen aan andere mensen aanbevelen. Waarom?
    • Er zit wel dubbele beglazing erin, maar het huis tocht van alle kanten en hoeken. 
    • Het is erg gehorig.
    • Dit huis is drie kwart van gipsplaten gemaakt. 
    • De muren zijn broos. 
    • Als een vrachtwagen of een bus voorbij rijdt, dan trilt het huis. 
    • Onroerend goed-belasting is te duur, naar onze mening is deze het bedrag van 850 euro niet waard.
    • Er was schimmel in de badkamer, keuken, wc, slaapkamers. 
    • Al de vensterbanken zijn los.
    • De verwarmingsblokken, die aan de gipsplaten vastzitten, zijn ook los. 
    • De regenpijp op het dakterras zit altijd verstopt totdat ik klachten krijg van de buren dat er water overloopt. 
    • Er staat een boom bij de buren waarvan de dennen op mijn terras vallen en mijn leidingpijp van mijn terras verstopt zit als het regent. 
    • Er is geen put voor het kleine stuk balkon aanwezig. Wel bij de buren, maar niet in ons stuk.’

Je Langerveld (Saskia) 
Cijfer aan Vestia: 5.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Erg slecht in onderhoud of vernieuwingen. Ze verwijzen liever door dan dat ze zelf wat doen! Schimmel en vocht, het maakt ze niet uit! Even een deur aanpassen voor een gehandicapte laten ze liever door de gemeente doen. En zo kan ik wel uren door gaan.’

Anoniem
Cijfer aan Vestia: 5.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Er is veel achterstallig onderhoud in de hele flat, vooral in de douche. Er zit een afzuigsysteem in dat niet werkt. In de douche zit schimmel. Het wordt steeds erger. Er zit een afzuiging in die niet werkt. 
Het tocht ook erg in huis. Tussen de buitenmuur en de kozijnen voel je de wind. Dit is door het hele huis. Slechte afwerking bij de kozijnen. Als het buiten waait, waait het binnen ook. 
Zodra er iets gemaakt wordt is dat ook met de Franse slag. Als het maar niet te veel kost.’

Barendrecht

Anoniem
Cijfer aan Vestia: 4.
Inkomen kwijt aan woonlasten: minder dan 25 procent.
‘Momenteel is mijn huur, vanaf het begin dat ik de woning heb gepakt, erg hoog. Ik betaal € 965 huur, exclusief stroom. Mijn buren betalen rond de € 500. Ik vind het belachelijk duur dat ik zoveel moet betalen als 27-jarige. 
Ik heb gevraagd of ik het huis kan afkopen en een hypotheek kan nemen en of daar mogelijkheden voor zijn. Ze hebben mij verteld dat dit niet kan, terwijl er in het begin was afgesproken dat alles mogelijk was. Ik hoop dat mijn huur verlaagd kan worden, want ik heb helaas geen budget voor leuke dingen. Vestia wordt nu overgenomen door een andere partij, dat hebben ze me gemaild, maar dat onderhoud en service nog wel via hun verloopt. Ik vind alles maar vaag en vind dit erg jammer.’

Anoniem
Cijfer aan Vestia: 4.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Ik wens dat de huren lager worden. Ik wens dat er meer empathie naar huurders komt. Ik wens dat het onderhoud beter wordt. 
Slecht uitgevoerd onderhoud: wel vier keer een overstroming van douche en toilet, opgeleverd zonder plinten en niet geheel afgewerkt schilderwerk buiten van ramen en deuren.
Niet te vergeten een huur van € 855,- voor een drie-kamerwoning op de begane grond, waar nog alle overige kosten bijkomen. Als alleenstaande ben ik al meer dan de helft van mijn salaris kwijt aan de woning.’ 

M.j.j de Geus
Cijfer aan Vestia: 6.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Mijn huis tocht aan alle kanten. Overal liggen handdoeken op mijn kozijnen. Ze zijn bijna een jaar geleden van kozijnwacht geweest, maar er wordt niks aan gedaan. Ja, 32 euro huurverhoging! En ik zit met hoge stookkosten.
Vestia is een slechte verhuurder, duurt allemaal veel te lang voor er iets gemaakt wordt. Jammer hoor, slaan alles in de wind.’

Deborah Duinwinkel 
Cijfer aan Vestia: 1.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Vestia is een schofterige woningcorporatie met vele wisselende werknemers, dus de rechterhand weet niet wat de linker doet. Ze geven liever geen geld uit.
Door verzakkingen ligt de riolering met tegenschot, veel stank in de wc.’

Anoniem
Cijfer aan Vestia: 1.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Goedenavond,
Ik wil graag doorgeven dat ik veel te veel aan huur betaal, terwijl ik twee kinderen heb. Het is echt niet te doen. Ook zit ik nog met schimmel in de douche waar Vestia niks aan doet. Ik heb hier mijn balkondeur waar wind van buiten naar binnen komt. Ze zijn wel langs geweest, maar niks helpt.’

Bergeijk

Anita van de putten


Cijfer aan Vestia: 3.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 50 procent.
‘Ik woon met mijn man en drie kinderen sinds 2012 in een woning van Vestia. Helaas, als we dit allemaal geweten hadden wat we nu weten, dan waren we niet in dit huis gaan wonen.

Het begon met het feit dat in het verleden dit huis vol heeft gestaan met hennep! We werden gelijk wakker geschud toen we de eerste keer de deur binnenstapten en het gehele huis was zwart. De complete elektra was gesaboteerd en alle ventilatiegaten waren dicht gepurd. Maar we hebben zelf twee rechterhandjes en kunnen en willen best wat doen om onze woning weer netjes en er weer een thuis van te maken. Niet wetende dat Vestia vervolgens overal zijn handjes vanaf trok. Geen nieuwe keuken, waar de keukenkastjes ongeveer vijf cm dik waren door wateroverlast. Geen nieuwe stoppenkast, want dit hadden we zelf gedaan? Geen nieuwe badkamer die zwart zag van de schimmels en overal waren de ventilatiegaten dicht. Buiten viel de verf samen met de bijbehorende stukken kozijn zo op de grond. Ze zouden dat jaar nog komen schilderen. De achterdeur, waar door de vorige huurder een enorm hondenluik in was gemaakt, werd dichtgeschroefd met twee plaatjes triplex en een laagje grondverf. 
Dan maar zelf vol aan de gang, want Vestia deed alleen werkzaamheden aan de buitenzijde van de woning en zou dit dat jaar nog doen. De badkamer hebben we in de acht jaar dat we hier wonen al zeker 16 maal geschilderd. Vestia heeft er enkel een laagje troep op gesmeerd, maar door geen enkele isolatie en terugslaand vocht komen wij er niet vanaf. Krijg je te horen dat we niet zouden ventileren, maar al laten we alles dicht dan waaien we weg als we onder de douche staan. Er zitten gaten in de buitenmuur, ventilatieroosters in het raam, in de tussenmuur naar de slaapkamer zit een rooster en dan hebben ze ongeveer 30 cm van de deur afgehaald. Hoezo niet ventileren?
In juni 2016 was hier de grote hagelbui met hagelstenen zo groot als tennisballen. Je gelooft het niet, maar hiervan zitten de deuken nog steeds in het dakraam en de dakpannen hebben allemaal scheuren. Vestia kan vanaf de straatkant zien dat er geen scheuren in de dakpannen zitten, enzovoort, alleen de deuken in het kozijn van het dakraam zien ze niet. 
In 2017 kwam uiteindelijk de schilder, maar die wilde eigenlijk alleen maar vervangen. De kozijnen waren zo rot dat het raam van de achterdeur maar liefst acht cm naar beneden was gezakt. Komt de goede man van Vestia voor het grotere onderhoud kijken, dan zegt hij glashard in het gezicht van mij en van de schilders terwijl hij met zijn sleutel in het laatste stukje hard hout port: ‘Nee, dit mag niet vervangen worden, want met schuren, plamuren en schilderen is het weer hard.’ Een half jaar later lagen de stukken plamuur nog heel in de tuin, maar het raam en de resterende stukken hout lagen in gruzelementen. 
Dan hebben we het nog niet over de cv-ketel gehad en de tocht die door het huis gaat. De beruchte AGPO Ferrolli pronkte ook bij ons op de zolder en kreeg ons huisje maar niet warm en we kregen spontaan wisseldouches, misschien wel gezond maar niet prettig kan ik je vertellen. Na op het hoogtepunt twee weken in de kou te hebben gezeten en maar elders gaan douchen, kregen wij alsnog een nieuwe cv-ketel, maar we kregen ook een voorkeursbehandeling omdat ik actief ben in de bewonerscommissie. Helaas moesten we er ook achter komen dat er al die jaren een zeer groot gevaar was geweest voor alle inwoners, want de afvoer van de ketel was aangesloten op hetzelfde gat als de afzuigkap.
In de winter zitten we onder een deken op de bank met de verwarming op 22 graden, want we waaien weg en de kaarsjes op de salontafel waaien spontaan uit. In de zomer is het binnen net zo warm, al niet warmer dan buiten. Vind je het gek dat we mopperen over de isolatie van de gevels en het dak. Het dak is samengesteld uit triplex met dakpannen, daarop staat zomer en winter de zon, regen maar ook de koude wind waait er dwars doorheen. 
De huren stijgen elk jaar maximaal en de service is waardeloos. We betalen momenteel 69 procent van ons nettoloon aan enkel de huur en dan nog eens die torenhoge energiekosten. We kunnen dit echt niet meer opbrengen met nog meer stijging. We zullen bij nogmaals de maximale stijging nog meer in moeten leveren op eten en andere dagelijkse benodigdheden zoals kleding en schoenen. Vakantie is iets waar we enkel van kunnen dromen. Het ergste is, wat krijg je er voor terug? Een dak boven je hoofd, daar is het ongeveer mee gezegd, want veel wooncomfort is er niet te halen. 
En wat zegt Vestia van dit alles? Ze zeggen niet veel, alleen maar: ‘Als je het beter wilt, dan moet je maar een andere woning zoeken.’ Onze vraag is dan: ‘Welke?’ Bij ons is de helft van de huurwoningen van Vestia en dat wil zeggen dat de keus erg beperkt is! Het verloop van de huurders van de andere woningcorporaties is nagenoeg nihil! 
Bel je naar Vestia voor een reparatie, dan krijg je te horen dat alle huurders asociaal zijn, maar op een enkeling na zijn het allemaal hardwerkende mensen of ouderen die ook helemaal vast zitten. Het geeft je een gevoel dat je absoluut niet meetelt bij Vestia en dat jij als huurder alleen maar goed bent om de lonen van de directie te betalen en je zelf maar moet zien hoe je deze maand maar weer uitkomt. Vaak is de maand nu net twee weken te lang, maar daar luistert Vestia niet naar. Vraag je huurverlaging of bevriezing, dan krijg je weer allerlei verwijten naar je hoofd gegooid. Wie is er nu asociaal? Want wij gaan niet lachen met andermans ellende! Vestia lacht je zelfs vol in je gezicht uit. Vestia zorgt bij veel mensen en ook bij ons ervoor dat je een minderwaardigheidscomplex krijgt, terwijl het land niet zonder ons, de echte werkers, kan. We werken om te leven, maar we leven momenteel om te werken en een dak boven je hoofd te hebben. Daar is dan ook alles mee gezegd.’

Fred Gerlings


Cijfer aan Vestia: 3.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Het huis waarin ik woon is te koud in de winter, ik betaal me scheel aan gas en elektra, en te warm in de zomer, wat duidt op slechte isolatie. Mijn hoekhuis heeft dubbele ramen (die voldoen al niet!), maar daar tocht het nog langs ook! Binnen twee uur na stoken schiet de temperatuur minimaal drie graden naar beneden!
In de zomer is het niet te keren in mijn hoekhuis, het is binnen nét zo warm als buiten! Kortom, totaal geen wooncomfort vanwege slechte isolatie. Verhuurder Vestia doet dat af als dat het voldoende is en heeft een investeringsstop in mijn gemeente.
Ik ben lid van het bestuur van de Bewonerscommissie Bergeijk en constateer dat Vestia liegt en bedriegt naar alles en iedereen en zich qua cijfers naar prestatie véél beter doet voorkomen dan het werkelijk is! Instanties die dat moeten controleren laten zich zand in de ogen strooien en gaan hierin mee. Autoriteit Wonen, WSW én de politiek laten deze wansituatie qua ‘onder toezichtstelling’ voortbestaan. Terwijl Vestia in héél Nederland er een potje van maakt in hun volkshuisvestelijke verantwoording en daar zelfs eenvoudigweg niet meer aan kan voldoen. Waarom is het ook weer dat deze excessen zich kunnen voordoen en gebeuren? Door het loslaten van overheidsbemoeienis met de woningmarkt. Dat moest de markt zelf maar regelen en ook nu, terwijl het helemaal vastzit en Vestia-huurders lijden en volledig op slot gaan, zegt de minister dat de markt het maar moet oplossen. Die KAN het niet oplossen! 
Kortom, er is nog erg veel scheef en ík had nooit gedacht dat ik op mijn 60ste zo zou moeten leven. Slecht qua huiscomfort, daardoor veel kosten aan energie/elektra en het in de steek gelaten voelen doordat er geen enkele organisatie is die ons beschermt tegen Vestia. Zelfs de overheid lijkt ongevoelig voor ons als huurders van die kwade club.
In diverse gemeenten wordt al geschreeuwd om huur in te gaan houden. Ik steun dat sentiment van harte! Er zijn grenzen bereikt die verder niet meer overschreden mogen worden. Een inflatieverhoging van 2,6 procent kan niet en ga ik per 1-7-2020 dan ook radicaal weigeren. Omdat het gewoon niet meer kan. Einde Latijn zeggen ze dan, nou dat is het!’

Anoniem
Cijfer aan Vestia: 4.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Vestia is niet klantvriendelijk en laat zijn huurders aan hun lot over. Zoals een medewerker van Vestia zelf aan de telefoon zei: ‘Mevrouw, we gaan niks aan uw huis doen, want we zijn failliet en we besparen op de huizen en voeren geen onderhoud uit.’ Daarentegen wel torenhoge huur betalen.
Wij hebben dit bericht gestuurd, omdat wij met ons jaarinkomen zijn gedaald en meerdere mensen in dezelfde huizen wel minder betalen.
Ik kan alles aantonen, maar krijgen meteen een brief dat ze niks willen veranderen. En als we dan telefoontjes plegen, wordt er doodleuk gezegd: ‘Dan zoek je maar een andere woning, voor u 10 anderen.’ Ook al is Vestia failliet, je kan er wel voor zorgen dat je de mensen goed te woord staat en te allen tijde respectvol en klantvriendelijk blijft.
De buitenmuren moeten opnieuw gevoegd worden. Onze elektra is erg slecht, verouderde stoppenkast. Veel schimmel in de badkamer.’

Anoniem
‘Beste zwartboek Vestia,
Ik ervaar mijn woning als een gehorige en tochtige blokkendoos! De huurprijs staat niet in verhouding met de woning, prijs is ver boven wat het waard is. Ik vind dit onacceptabel en naar mijn mening betaal ik nu al zeker € 200 per maand te veel. En dan moeten de huurverhogingen nog komen.’

Hans van Straalen
Cijfer aan Vestia: 3.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Bij inschrijven is ons beloofd dat wij onder de huursubsidie-grens zouden blijven met de huurprijs. Deze is elk jaar verhoogd en nu boven de huurgrens. Een jaar een iets te hoog inkomen gehad en we kunnen alles terug betalen. Resultaat: geen recht meer op huursubsidie.’

Brielle

Anita Geurts
Cijfer aan Vestia: 7.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Vestia biedt geen opties om mijn huis duurzaam te isoleren en beter te verwarmen. Mijn gas- en lichtrekening is afgelopen jaar 190 euro extra geworden door onnodige stookkosten, omdat Vestia mijn inpandige garage niet wil isoleren, laat staan cv aan leggen om zo de doorloop van warmte te kunnen behouden. Maar Vestia betaalt ook niet die extra kosten.
En daarbij is mijn huur 863 euro per maand. Mijn buurvrouw betaalt 630 euro. Maandelijks dus hoge huur en hoge energierekening.
Opgeteld 863+350=1.213 euro aan het huis. En dat is best pittig als alleenstaande ouder met drie schoolgaande kinderen.
En huursubsidie kan niet aangevraagd worden in verband met de vrije sector en een ander huis kan Vestia niet bieden in mijn huidige woonplaats Brielle. Dus u begrijpt: ik zit met de handen in het haar.
Ik vind mijn woning perfect, het is ons thuis en veilige haven. Maar doordat er niet meegedacht wordt om de stookkosten op een normaal niveau te kunnen behouden en vooral door de huurprijs die ik betaal vind ik dat Vestia best wel kan investeren in duurzaam onderhoud. Eventueel zonnepanelen of betere isolatie. Voor 862 euro in de maand kan er geen radiator vanaf bij Vestia. Erg jammer.
Mijn tip is dan ook aan Vestia: als Vestia haar huurprijzen zou verlagen, dan weet ik zeker dat de huurder zelf uit eigen beweging zal investeren in de woning. Maar door de te hoge lasten gaat dat niet en Vestia doet niets aan onderhoud.’

Danielle van Vliet 
Cijfer aan Vestia: 4.
Inkomen kwijt aan woonlasten: tussen 25 en 35 procent.
‘Er is slecht onderhoud in schilderwerk. De laatste 20 jaar nog niet gedaan. Ik heb last van schimmel in de badkamer, natuurlijke afzuiging. We kunnen het vocht niet weg krijgen met ramen open zetten. Schimmel in de raamkozijnen door het hele huis.
De schuur is enkelsteens, waardoor er schimmel op de muren ontstaat evenals op de fietsen die daar geplaatst moeten worden. Vestia stelt dat de schuur niet dient als opslag van fietsen. 
Op zolder stinkt het naar vocht. Herhaalde malen gevraagd naar oplossing van vochtproblemen maar Vestia komt altijd met de zelfde boodschap. ‘Je moet beter ventileren’, zeggen ze dan. Ik doe niet anders! Erg gezond is het niet voor mijn kinderen. Slapend in schimmel kamers. En ja, er wordt schoongemaakt!’

Chantal Nijman
Cijfer aan Vestia: 1.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Ik ben al vijf jaar bezig, heb veel schimmel en vocht in mijn woning.
Ik ben drie keer geopereerd voor niks, want ik blijk gewoon ziek te worden van de woning! Mijn zoontje van zeven jaar woont al twee jaar niet meer in deze woning. Er is een zaak gestart via de huurcommissie, deze is gewonnen. Hierdoor heb ik wel huurverlaging gehad, maar ze doen niks aan de problemen van het huis. Nu bezig met een advocaat om Vestia te dwingen een andere woning beschikbaar te stellen.’

M. Zuijderwijk 
Cijfer aan Vestia: 5.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Ik betaal een hoge huur en verwacht dan ook dat er onderhoud wordt gedaan. Als we dan een keer bellen omdat er tegels kapot zijn en we krijgen te horen ‘Doe het zelf maar’, dan vind ik dat ronduit te belachelijk voor woorden. Ik ga toch niet een wc-muur voorzien van nieuwe tegels in een huurhuis.
Verfwerk slecht, gebeld omdat er tegels in de wc kapot zijn en krijg als antwoord dat ik dit zelf mag doen. Hoezo zelf doen?! Ik betaal bijna € 800, plus een service contract. Ze doen niets, zelfs het onderhoud aan de ketel is al dik vier jaar niet gedaan.’

Denise Heemskerk 
Cijfer aan Vestia: 3.
Inkomen kwijt aan woonlasten: tussen 25 en 35 procent.
‘Ik heb overal scheuren in de muren. Het stucwerk komt naar beneden, van het vocht en de schimmel.
Alles duurt veel te lang. Ze bellen niet terug en laten je denken dat je gek bent. Mijn huis valt bijna uit elkaar van de scheuren. Als het stormt, stormt het ook binnen. Ze nemen klachten niet serieus en helpen je niet. Ik zou al een jaar een nieuwe cv-ketel krijgen, tot op de dag van vandaag moet ik nog steeds gebeld worden voor het plaatsen van een nieuwe cv-ketel. Je vertrouwen in deze mensen is beschaamd en je krijgt het idee dat het allemaal aan jezelf ligt.’

Pijnacker-Nootdorp

Anoniem
Cijfer aan Vestia: 4.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Dubbelglas niet mogelijk. Veel vocht in huis. Schimmel in badkamer. Ondanks dat ik veel lucht. Ventilatie is slecht. Koud huis. Tocht heel erg. Het is niet geïsoleerd. 

Veel pissebedden en slakken op begane vloer en soms eerste verdieping. Hier kunnen zij volgens hen niets aan doen. Komt door vocht in de kelder. Staat soms gewoon water. 
Ruim een week geen cv-ketel gehad voor ze bedachten een nieuwe op te hangen. Monteurs zijn niet allemaal heel snugger en vriendelijk. 
Volgens hen moet ik heel blij zijn met een dak boven mijn hoofd. 
Sinds ik daar woon heeft mijn zoon regelmatig longproblemen.
De woning is oud en wordt niet onderhouden. Medewerkers aan telefoon zijn over het algemeen NIET vriendelijk en bezitten geen empathie. 
En maar de huur blijven verhogen. 
Dubbelglas niet mogelijk bij mij vanwege ventilatie maar de andere buren hebben dat wel? 
Niets doen aan vocht problemen.’

B.R. Mik-Tom 
Cijfer aan Vestia: 6.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Toen wij het huis kregen is mijn man een jaar bezig geweest om het leefbaar te maken. Alles netjes totdat wij lekkage kregen. Drie jaar verder en drie badkamers verder is de lekkage opgelost, maar met prutswerk in het herstel van het behang, etc.
Daarna was het toilet aan de beurt, twee toiletten verder is er eindelijk verbetering in gekomen.
Kortom, ze huren bedrijven in om werkzaamheden uit te voeren. Schimmel op zolder, badkamer en alle slaapkamers bij de ramen. En dan zo’n huur vragen…
Schilderwerk ziet er slecht uit aan de buitenkant, is dof en is de afgelopen zeven jaar in elk geval niet geverfd.’

Sabrina Tol 
Cijfer aan Vestia: 3.
Inkomen kwijt aan woonlasten: tussen 25 en 35 procent.
‘In 11 jaar tijd, hebben ze één keer de ramen geschilderd. 
Afspraak voor reparatie wordt geannuleerd, maar bewoner wordt niet geïnformeerd. Kost je een vrije dag voor niks. Deur repareren schuiven ze weg onder ‘bewonersgedrag’, terwijl we in 11 jaar tijd nog nooit eerder iets kapot hadden... Scheuren in muren, etc.’
 

Anoniem
Cijfer aan Vestia: 3.
‘Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Kelder loopt ook altijd vol bij flinke regenval. Al zo vaak over gebeld, komt er iemand kijken en die bedenkt dan weer wat. Maar tot op heden geen afdoende oplossing. Heb ‘t een beetje opgegeven. Daarnaast heb ik zwarte plekken op plafonds en op de raamkozijnen.’

Zuidplas

Marjolein Pool 
Cijfer aan Vestia: 5.
Inkomen kwijt aan woonlasten: tussen 25 en 35 procent.
‘Vorig jaar maart kregen ik en mijn medebewoners van een wooncomplex (18 woningen) in gemeente Zuidplas de jaarafrekening van de stookkosten voor 2018. Deze rekening was bijna 500 euro per woning. Wij betalen al 90 euro per maand aan stookkosten, dus op de bijna 1.100 euro aan stookkosten kwam nog 500 euro bovenop. Wij zijn daar door met z’n allen in protest gegaan. 
Op dat moment kwamen wij erachter dat een gelijk wooncomplex dezelfde rekening had gehad, zij zijn met ons mee gegaan in protest. Omdat wij het niet eens waren (zijn) met de hoge kosten en Vestia zei dat we gewoon veel gestookt hadden, zijn we naar de huurcommissie gestapt. Omdat wij uitgezocht wilden hebben hoe het kwam dat de stookkosten in twee jaar tijd met 70 procent gestegen waren. Ondertussen hadden wij al meerdere aanmaningen gehad van Vestia om maar zo spoedig mogelijk te betalen. Sommige mensen hebben inmiddels de rekening van 475 euro betaald, omdat ze bang zijn uit hun huis gezet te worden of andere zaken op hun pad tegen te komen. 
Nadat wij naar de huurcommissie zijn gestapt en gemeld hebben dat wij een onafhankelijk onderzoek willen, heeft Vestia de ketel die voor blokverwarming zorgt vervangen, zonder dat er een onderzoek is geweest. De ketel die er stond was 39 jaar oud en zeer nodig aan vervanging toe. Alleen is dat op wat foto’s na niet meer te bewijzen. De ketel was stuk. De temperatuurmeter waar de ketel op aanslaat was ook stuk. Niets is meer te bewijzen. 
Ook hebben wij van de twee complexen gevraagd om individuele bemetering, omdat je dan betaalt naar wat je verbruikt. Dit kan volgens Vestia als 70 procent van de bewoners akkoord gaat. Nu hebben wij in het complex iedereen gemotiveerd om hiermee akkoord te gaan en wij krijgen individuele meters in de woningen. Het andere complex zo’n 200 meter hier vandaan, waar veel wisselingen van bewoners zijn en veel allochtone medemensen wonen die de Nederlandse taal niet volledige begrijpen, krijgen deze meters niet. Hoe scheef is het dat je gezamenlijk protest aantekent en dan als individueel complex wordt behandeld? 
Ook zijn er een aantal woningen waar de zwarte schimmel een centimeter dik op het plafond staat en dat er dan gezegd wordt ‘De mensen moeten wel luchten’. Nu heb ik dit een half jaar in de gaten gehouden en de ramen staan continu open, terwijl de vochtkringen van een lekkend dak op het plafond staan. De mensen krijgen een sprayfles met ‘schimmelweg’ en daar moeten ze het mee doen.’

Miriam Boccardo 
Cijfer aan Vestia: 4.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Meerdere keren gekomen voor een deurscharnier, steeds kapot, schimmel in de vaste kast zelf opgelost, tekeningen op muur, ik moest er drie keer overheen schilderen. De huur is veel te hoog.’

Janneke Milort 


Cijfer aan Vestia: 6.
Inkomen kwijt aan woonlasten: tussen 25 en 35 procent.
‘Ik vind de ervaring met Vestia zeer slecht, zeker de laatste jaren. Er is een wijkpersoon waar je terecht kan, maar als je deze belt dan krijg je Vestia aan de telefoon en niet diegene. Vervolgens heb ik diegene al een hele tijd niet gezien. Als wijkpersoon zou je elke week een rondje moeten doen bij de flats en bij de verhuurders. De woning is oud en aan het zakken, er zitten schuren in de muur en de flat zakt alleen maar, want dit is al jaren zo.
Ik vind dat Vestia zich meer moet inspannen voor de huurders en achter zijn mensen moeten zitten die het werk moeten doen en ook moeten controleren of de reparatie gedaan is die doorgegeven is aan Vestia, maar dit gebeurt niet.
Ik woon nu 30 jaar in het Flevopad en de laatste tijd wordt het steeds slechter met de omgeving en de flat.’

Manon la Grand 
Cijfer aan Vestia: 2.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Te veel om op te noemen hier! Als ik bel met een klacht over de woning, dan hangen ze op. 
Woning in zeer slechte staat. Enkele beglazing en de wind komt door de ramen en het houtwerk heen. IJskoud binnen. Heel veel problemen met de verwarming en de zaak ligt nu bij de huurcommissie! 
We krijgen geen eigen meters per huis. Hele hoge rekeningen voor stookkosten! De huur is veel te hoog, bijna tegen de subsidiegrens aan!’

Anoniem
Cijfer aan Vestia: 6.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Slechte communicatie bij Vestia onderling, naar bewoners en bestuur. Elk jaar wordt er bij verschillende verzoeken gezegd door Vestia ‘Nemen we mee’, dat is al tig jaar... Niets wordt er gedaan, reparaties kunnen pas na vier weken gemaakt worden door een aannemer, die zelf niet weet hoe de flat gebouwd is en technisch in elkaar steekt.
De huur is sky high, huurkostenverlaging doen ze niet aan, maar een andere woning hebben ze niet, dus steek je je als bewoner in de schulden. Schilderwerk aan de galerijkant is de afgelopen 10 jaar niet gedaan, het hout is kaal en rot. 
Het centrale belpaneel is ruim een half jaar kapot, onvoldoende capaciteit om te laten maken. Veel bedrijven geweest, veel geld gekost, totdat ze wakker werden en toch een gespecialiseerd bedrijf inschakelden. Heeft heel veel geld gekost.’ 

S. Eckhardt 
Cijfer aan Vestia: 5.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Er zou een hele lijst aan punten opgeknapt worden voordat ik de woning in zou gaan. Een paar maanden op de sleutel moeten wachten, terwijl ik op straat stond met twee kinderen. Bij de sleuteloverdracht bleken de gaatjes dicht gesmeerd en verder niks. Plafond in de woonkamer bladdert, plafond in de badkamer schimmel, keuken (al afgeschreven maar geen nieuwe geplaatst) zonder plint en gescheurd aanrechtblad. Badkamer kon ik vanwege de stank niet gebruiken, zou een huurcompensatie voor komen maar in plaats daarvan kreeg ik gelijk een huurverhoging!
Meerdere keren vrij moeten nemen omdat de monteur zou komen om dingen op te knappen, deze bleek dan vervolgens weer alleen te komen kijken, meten en foto’s maken. Dan zou ik teruggebeld worden maar dat gebeurt nooit.
Vestia is onbeschoft tegen je als je opbelt, dreigt het telefoongesprek te verbreken en komt niet met oplossingen. Na twee jaar nog steeds de punten niet gedaan die voor intrek in de woning zijn afgesproken. Moet ik maar vaker bellen is het antwoord dan...’

Ouderkerk

Marleen Dieren 
Cijfer aan Vestia: 4.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Ik woon in Ouderkerk. Huizen zijn van 1964 en daken zijn niet geïsoleerd. Woning houdt geen warmte vast. Ik betaal in mijn eentje 130 euro aan energie.
Dakplanken zijn uit hun voegen. Reparatie aangemeld, maar de aannemer zei letterlijk tegen mij dat Vestia er niets aan ging doen, want kost meer dan 1000 euro.
Houtwerk zit vol houtrot. Reparatie gemeld. Aannemer meldt dat hij het alleen mag repareren met vulmiddel want vervangen is te duur. Hij vertelde me dat vullen ‘water naar de zee brengen is’ en dat over een jaar de problemen er weer zijn.
Het niet vervangen van het balkonhek kan in de toekomst een gevaar voor de volksgezondheid met zich meebrengen. Stel dat je een klein kind hebt en die leunt tegen een spijl van het hek? Dan kan hij zomaar drie meter naar beneden vallen.
Van ellende ga ik nu maar verhuizen. 
Wat ik ook nog belachelijk vind, en dit heeft Vestia zelf vermeld in de krant, is dat ze voortaan alleen nog maar geld investeren in de grote steden als Rotterdam en Den Haag. In de buitengebieden zullen ze reparaties uitvoeren, maar grootschalig onderhoud en renovaties zullen hier niet meer plaatsvinden. 
Maar volgens mij schenden ze mijn rechten op deze manier. Volgens mij heb ik als huurder recht op een goed onderhouden huis en een veilige omgeving!’

Westland

Anoniem
Cijfer aan Vestia: 3.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Ik woon hier al vanaf 2002. En bijna totaal geen onderhoud. 
Er moet echt een nieuwe keuken komen, deze valt uit elkaar. En maar moeilijk doen en niet willen geven. Met als gevolg: alle deurtjes en laatjes die stuk gaan moet ik zelf maken, anders rekening betalen. Maar het gaat stuk omdat het op is, niet door mijn toedoen. Hele erge schimmel in mijn douche, scheurende muren, vochtplekken in muur en plafond. Buiten zijn de voegen gaan scheuren waardoor stukken steen er uit vallen en zo is er nog veel meer.
Nou, ik ben zeer ontevreden!
Heel slechte service en weinig tot geen klantvriendelijkheid, moet lang wachten. En vaak moeten ze meerdere keren terugkomen voor hetzelfde. Of ze komen gewoon helemaal niet.’ 

Marga Kunz 
Cijfer aan Vestia: 4.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Ze doen totaal géén regulier onderhoud! Alles moet je vragen. Kleine dingen worden dan wel redelijk snel gedaan, maar... Bijvoorbeeld de dakgoot, die lekt aan voor- en achterkant, komen ze eerst twee man sterk kijken, reparatie-afspraak ingepland, komen ze te vroeg, al weg toen ik thuis kwam (fijn dat ik goeie buren heb). Maar voorkant lekt nog steeds en achter hebben ze tijdens reparatie een gat erin gestoken... 
Problemen met ketel: als verwarming aanslaat geen warm water met douchen. Tot mijn verbazing krijg ik een nieuwe ketel omdat deze méér dan 15 jaar oud is. Super! Maar buren met hetzelfde probleem en dezelfde ketel krijgen géén nieuwe!?
Kapotte terras-afscheiding heeft ons ± drie jaar ‘zeuren’ en drie vrije dagen gekost, omdat ze tot twee keer toe niet op kwamen dagen! Er staat nu wel een nieuwe met een plank minder. 
Vochtige schuur. Alles schimmelt, roest en rot weg. Luchtgaten zijn vrij. Als ik thuis ben staat altijd de deur open om te luchten. Plaatsen ze een iets groter luchtrooster boven de deur, een jaar later wordt één muur gecoat, zonder schoon te maken en alleen mijn deel (twee schuren met één doorlopende muur) want buren hadden niet gebeld... Twee jaar later is muur wel schoongemaakt en opnieuw gecoat, maar wéér niet van de buren. En géén vergoeding voor geleden schade! 
Laten ze onderhoud bijhouden en duurzaam werken, dat is uiteindelijk goedkoper dan al die ‘pleisters plakken’. Als Vestia de woningen goed onderhoudt, houden de huurders alles ook netter en heb je dus minder uitgewoonde huizen die met grof geld weer bewoonbaar gemaakt moeten worden voor de volgende huurders…’

Anoniem
Cijfer aan Vestia: 4.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Je wordt nooit goed geholpen, altijd afgescheept. Ze verhuren de woningen veel te hoog en onderhouden ze totaal niet.
Waar ik allemaal last van heb? 
Telkens schimmel in de badkamer, ze doen er niets aan. Deurposten door het hele huis zitten allemaal los, ze doen er niets aan. Elektriciteit doet het niet goed, ze doen daar ook helemaal niets aan. Hierdoor gaan mijn tv’s en lampen telkens kapot. Vloeren en balkon niet in orde.’

Anoniem
Cijfer aan Vestia: 4.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Schimmel in de badkamer, lekkage op zolder, ketel moet ik twee keer per week bijvullen, kozijnen zijn verrot, binnendeuren krom.
Na mijn scheiding kwam ik in een klein, maar ook te duur flatje van Vestia terecht. Omdat ik niet lang genoeg ingeschreven stond als woningzoekende, moest ik in de vrije sector huren. Vereiste was dat ik binnen 24 uur een hoog bedrag op mijn rekening had. Dat regelde mijn ex-man en zo kreeg ik de flat. 
Ook al was alles er vrij nieuw, ik was doodongelukkig met mijn twee zoontjes. Toen kreeg ik van Vestia een eengezinswoning aangeboden, wederom vrije sector. In dezelfde straat als mijn ex-man, tegenover school, genoeg slaapkamers voor iedereen, een achtertuin... Ideaal! 
Ook nu zorgde mijn ex-man voor een hoog bedrag op mijn rekening en na het sturen van een screenshot, werd dat er weer afgehaald. De vorige bewoners van dit huis wilden het kopen en hebben heel veel zelf aangepast waardoor Vestia veel dingen niet wil repareren omdat ‘ik het zo heb overgenomen’. Nu woon ik in een huis waar ik me schaam voor de bovenverdiepingen, met een kapotte ketel (of lekkage ergens) waar ik al meerdere malen voor heb gebeld, en rotte kozijnen. Eigenlijk is dit huis te duur voor me. Maar ik heb geen andere keuze.’

Diana Molenaar


Cijfer aan Vestia: 2.
Inkomen kwijt aan woonlasten: meer dan 35 procent.
‘Ik ben een bewoonster van de beruchte Van der Goesstraat in Westland. Berucht, omdat Vestia hier is gestart met de mislukte en illegaal gestarte renovaties. Zij hadden niet de juiste vergunningen. Vestia lijkt nog nooit van onderhoud te hebben gehoord, terwijl Vestia wel ieder jaar de huren verhoogt. Vestia wentelt nu alles af op de financiële problemen die ze hebben, maar het achterstallig onderhoud speelt al veel langer dan diezelfde problemen. Ik woon hier al vijftien jaar, maar zelfs mensen die hier al langer wonen dan ik kunnen zich niet herinneren wanneer er voor het laatst fatsoenlijk onderhoud aan de woningen is gepleegd.

Alle Vestia-huurders hier in de buurt hebben last van dezelfde problemen: vocht, tocht, schimmel en achterstallig onderhoud. 
Onze huizen stonden ongeveer twintig jaar geleden al op de slooplijst. Dat ging niet door. Toen zouden ze gaan renoveren, dat ging vanwege de geldproblemen ook niet door. Onderhoud is al meer dan twintig jaar zowat niet gepleegd. Wel elk jaar een behoorlijke huurverhoging. Communicatie is slecht. Mensen werken langs elkaar heen, meldingen worden niet goed doorgegeven, vaak geen terugkoppeling, reparaties worden goedkoop en vaak onvoldoende uitgevoerd.’

Jan van Gorsselen


‘Wij hebben de afgelopen maanden veelvuldig contact gehad met de gemeente Westland en de daarbij samengaande lokale politieke partijen. We hebben zelfs ons spreekrecht genomen in een raadsvergadering. 
Inmiddels hebben wij een bewonerscommissie opgericht, maar zelfs nu liegt Vestia tegen de bewoners en beantwoordt onze vragen nauwelijks. De bewoners blijven met de schade zitten en financieel hebben wij een flinke tegenvaller. Ook de veiligheid met de nieuwe kapellen is verre van goed. Je kan niet meer op de straat kijken omdat de kapellen veel te hoog zitten en verschillende buren hebben al lekkages gehad door het nieuwe dak dat geplaatst is. Vestia geeft niet thuis. De huizen die nog niet gedaan zijn, zitten onder de schimmel, deurposten zijn verzakt, schuren vallen uit elkaar, vocht- en tochtproblemen. Dit alles leidt tot gezondheidsklachten. Dit hebben wij allen al meermaals gemeld bij Vestia. Vestia doet niets en als ze wat doen, maken ze het alleen maar erger. 
Vestia is door haar financiële situatie voornemens onze huizen af te stoten en te verkopen aan een andere woningbouwvereniging. Wij vermoeden dat Vestia daarom weinig tot niets doet. Het kan niet zo zijn dat wij een betaalverplichting hebben maar Vestia geen onderhoud- en reparatieplicht. Sinds 2011 is er geen onderhoud meer geweest aan onze woningen, maar wel elk jaar de maximale huurverhoging.
De werkzaamheden die zijn uitgevoerd door KBK Thijsse Bouw gingen ook niet volgens de regels. Steigers stonden los, niets was afgedekt, geen afdekzeil en stofzuiger bij het uitslijpen van voegen, fijnstof overal, bouwmaterialen los op straat (aantal keer door de straat gewaaid met als gevolg autoschade) en zo kan ik nog wel even doorgaan.’ 


Sluit je aan!