SP en VVD lanceren mbo-meldpunt ongebruikte schoolboeken

Al jaren maken de SP en VVD zich samen sterk tegen de geldverspilling waar mbo-studenten mee te maken hebben. Maar liefst 93% van de mbo’ers wordt verplicht boeken aan te schaffen die ze uiteindelijk niet hoeven te gebruiken. Maar ondanks aangenomen Kameruitspraken doen mbo-instellingen nog veel te weinig om dit te voorkomen. De partijen willen nu verhalen van studenten verzamelen op weg naar de onderwijsbegroting.

Al drie en een half jaar geleden steunde een meerderheid in de Tweede Kamer de twee partijen, toen ze pleitten voor een wettelijk recht voor mbo’ers om ongebruikte boeken te verkopen aan hun onderwijsinstelling. Op deze manier zouden mbo’s kritischer gaan kijken naar welke boeken moeten worden voorgeschreven, omdat ze zelf voor de kosten opdraaien wanneer een boek niet gebruikt wordt.

SP-Kamerlid Peter Kwint: ‘De waarheid is dat zoals zo vaak in Den Haag dit verzand is in eindeloze overleggen en intenties. Sommige instellingen hebben nog altijd geen regeling. Anderen hebben deze wel, maar ergens ver weggestopt op een website, of ingericht met onmogelijke voorwaarden. Wij zijn het zat. Wij willen van studenten horen waar zij tegenaan lopen, zodat we bij het debat over de onderwijsbegroting voor eens en voor altijd een einde kunnen maken aan dit gedoe.’

Meldpunt Schoolkosten

Heb jij verplicht schoolmateriaal gekocht dat je achteraf helemaal niet hebt gebruikt? Laat het ons weten!

Naar het meldpunt