SP lanceert rechtvaardige pensioenplannen

Bart van Kent

De pensioendeal die werkgevers, vakbonden en het kabinet gesloten hebben vraagt om andere, rechtvaardige pensioenplannen en acties. Dinsdag zal SP-Kamerlid Bart van Kent tijdens het pensioendebat onder andere aankondigen dat de SP een gepensioneerde financieel zal bijstaan in een zaak tegen het verplicht af laten pakken van opgebouwde rechten. Door het nieuwe pensioenakkoord zullen eerder opgebouwde rechten verloren gaan door een verplichte overstap naar een nieuwe regeling. Volgens Van Kent genoeg reden om uit te vinden of dit juridisch allemaal mag: 'Als je rechten van mensen afpakt, moet je niet gek opkijken als mensen die rechten opeisen. Wij zullen daarin een handje helpen.'

Maar naast hulp bij een rechtszaak zal de SP ook met andere voorstellen komen tijdens het pensioendebat zodat ons pensioensysteem rechtvaardiger wordt. Eerder vertelde Van Kent al 'Met deze deal gaan we van het beste pensioenstelsel ter wereld naar een gokpensioen waardoor de hoogte van je pensioen nog meer afhankelijk wordt van de dagkoersen op de financiĆ«le markten. Dat moeten we voorkomen door andere voorstellen te presenteren.' Ook voor ouderen die eerder willen stoppen met werken is nog te weinig geregeld en van compensatie voor iedere generatie is nog steeds geen sprake. Daarnaast zal de SP binnenkort een initiatiefvoorstel lanceren waardoor pensioenverlagingen de aankomende jaren van de baan zullen zijn.