Marijnissen in een vol Carré: het is tijd voor rechtvaardigheid

Ruim 1500 mensen waren zaterdag te gast in een vol Theater Carré voor een door de SP georganiseerde voorstelling van het Pauperparadijs. Waar het Pauperparadijs gaat over de fabrieksbaronnen en sociale strijd van de 19e eeuw, ziet Lilian Marijnissen overeenkomsten met het nu. Zij maakte zich in haar toespraak zorgen over ons land dat juist weer terug lijkt te gaan in de tijd: ‘We dachten dat de tijd voorbij was dat de rijkdom in handen was van enkelen. Maar zie de cijfers: twee-derde van het Nederlandse vermogen is in handen van de rijkste 10%. De overige 90% moet vechten om de rest.’

Volgens Marijnissen is het daarom, 10 jaar na de start van de crisis, tijd voor een nieuw verhaal: ‘We staan op een kruispunt. Gaan we verder op de weg van de afgelopen tien jaar of kiezen we voor verandering? Laat ik duidelijk zijn: De SP kiest voor verandering.’

Het afgelopen jaar sprak de SP met 1 miljoen mensen over de staat van het land. In 150 buurten voerden we actie samen met buurtbewoners. Op 15 september zetten we de volgende stap. ‘Wij kiezen niet voor de heilloze weg van het rauwe kapitalisme. Wij kiezen voor een rechtvaardig land. Op zaterdag 15 september nodig ik iedereen uit om samen met mij die volgende stap te zetten. Ik beloof u een inspirerend verhaal. Ons plan voor de toekomst.’

Lilian Marijnissen
Pauperparadijs in carre