Karabulut: ‘Stop Europese defensieplannen’

Sadet Karabulut

'De Nederlandse regering moet niet meedoen aan de nieuwe Europese defensieplannen', vindt SP-Kamerlid Sadet Karabulut. De EU wil maandag toestemming hebben voor een gezamenlijke Europese defensiepolitiek en het oprichten van een Europees Defensiefonds. 'Deze plannen komen erop neer dat de Europese defensie-industrie de komende 10 jaar tot wel 40 miljard euro cadeau kan krijgen. Verdere militarisering en subsidiëring van de wapenindustrie brengt vrede en veiligheid voor mensen niet dichterbij.'

Volgens Karabulut is er nog veel onduidelijkheid over de plannen: 'We weten niet wie er straks precies van deze Europese defensieplannen gaat profiteren en we weten ook niet wie erover gaat beslissen.' De SP is altijd voorstander geweest van samenwerking tussen Europese landen ter bevordering van welvaart en veiligheid. 'Samenwerking heeft een belangrijke rol gespeeld ter voorkoming van oorlog in Europa na de Tweede Wereldoorlog, maar het plan voor een Europese krijgsmacht en een Europese defensie-industrie is ongewenst.'