Kamer steunt SP: ook LHBTI-voorlichting op MBO

De regering moet een voorstel doen om verplichte lessen op het MBO in te voeren over LHBTI-acceptatie. Daartoe werd vandaag een motie aangenomen van SP-Kamerlid Jasper van Dijk. Van Dijk: ‘lessen over homo-emancipatie en seksuele diversiteit zijn enorm belangrijk in een tijd waarin helaas sprake is van anti-homogeweld.’ In het basis- en voortgezet onderwijs waren de kerndoelen al aangepast op dit punt, maar nog niet in het MBO. Het voorstel stond tevens in het Regenboog Stembusakkoord van het COC, wat al door de SP was ondertekend.

De Tweede Kamer nam ook een SP-motie aan om sancties in te stellen wanneer scholen consequent weigeren om les te geven over seksuele diversiteit. Van Dijk: ‘Twintig procent van de basis- en middelbare scholen geeft geen aandacht aan seksuele diversiteit, terwijl dit sinds 2012 wel verplicht is. Ik vind dat scholen de kans moeten krijgen om dit uit te leggen en te verbeteren. Als vervolgens blijkt dat zij om wat voor reden dan ook blijven weigeren om deze lessen te geven, moet de Inspectie kunnen ingrijpen. Bijvoorbeeld met een bestuurswissel of een financiĆ«le boete. Je moet een stok achter de deur hebben, anders verandert er niets.’

LHBTI staat voor lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender-mensen en personen met een intersekseconditie, die mannelijke en vrouwelijke kenmerken hebben.