Smaling: gebruik lokale initiatieven asbestsanering voor landelijke aanpak

Eric Smaling

De regering moet meer gebruik maken van lokale initiatieven om asbest te saneren. Dat zegt SP-Kamerlid Eric Smaling. Vóór 2024 moet alle asbest van daken zijn verwijderd, maar dat brengt voor veel eigenaren praktische problemen met zich mee. De kosten lopen in de miljarden. Smaling: 'We kunnen veel leren van plannen die op lokaal niveau worden gemaakt. Gebruik die initiatieven voor een landelijke aanpak.'

De provincie Limburg heeft onder leiding van SP-gedeputeerde  Daan Prevoo 100 miljoen euro vrij gemaakt voor hun eigen asbestplan. Daarnaast stelde de SP-fractie in de provincie Overijssel een creatief, breed en realistisch plan op: goede fasering, asbest eraf en zonnepanelen erop, verwerken in plaats van begraven en duidelijke regels voor saneringbedrijven. Smaling: 'De regering moet serieus naar deze initiatieven kijken. Dit soort concrete plannen kunnen de inzet zijn van een forse tempoversnelling. Want ook op nationaal niveau moeten we een grote slag maken, dat is hard nodig.'

Dinsdag werd het SP-voorstel om die overkoepelende slag te maken aangenomen in de Tweede Kamer.