Roemer sluit XXI SP-congres: ‘Eensgezind werken we aan een betere wereld’

‘We ronden vandaag een lange en uitgebreide discussie af in de partij. Daar komen opdrachten uit voor de héle partij. Om de SP nog sterker, nog breder en nog groter te maken. We waren al de beste partij van Nederland en na vandaag weet ik zeker: we blijven de beste partij van Nederland.’ Met die woorden sloot SP-leider Emile Roemer vandaag het XXI SP-congres af.

Roemer stond in zijn toespraak uitgebreid stil bij de onrust in het Midden-Oosten, de vluchtelingenstroom die daaruit voortkomt en de dreiging van terreur in Europa. ‘Steeds meer landen mengen zich in het conflict in Syrië, steeds meer partijen raken met elkaar in gevecht en steeds meer wordt duidelijk dat een politieke oplossing nog ver weg is. Er komt géén eind aan het conflict in Syrië door er alleen maar meer bommen op te gooien. Al vijftien jaar lang blijkt dat de agressieve interventiepolitiek alleen maar contraproductief heeft gewerkt. Het heeft juist de deur opengezet voor extremisme en terreur.’

Toespraak Emile Roemer XXI SP-congres from SPnl on Vimeo.

Moed

Volgens Roemer hebben we moed nog om de angst voor terreur te weerstaan. “Wij moeten voortdurend dijken van moed opwerpen tegen de stormvloeden van de angst,” dat zei Martin Luther King, één van mijn grootste inspiratiebronnen. Juist nu, juist nu mensen angstig zijn. Maar wat is dat, moed? Moed is meer dan je eigen angsten weerstaan, moed gaat om angsten overwinnen. Over verzet tegen angst en het overwinnen van onzekerheid. Moed, dat is die dochter die ondanks haar sluimerende angst voor terreur toch op de trein stapt om haar moeder te bezoeken. Maar moed is ook die leraar die op respectloze jongeren afstapt en het gesprek aangaat wanneer zij een minuut stilte voor de slachtoffers in Parijs met geschreeuw hebben onderbroken. Moed is iets wat we permanent moeten zoeken, zeker nu. Omdat zonder die dijken van moed de stormvloed van angst ons overspoelt. Daarom moeten wij blijven zoeken, allemaal, en ieder op zijn eigen manier.’

Een kwestie van tijd

Wat Roemer betreft hoeven SP’ers niet bescheiden te zijn over de analyse die partij maakt, de alternatieven die de SP biedt en het activisme dat de partij kenmerkt.

'Dagelijks horen wij de berichten van mensen die niet de zorg krijgen die ze nodig hebben. Ouderen die onnodig lang in het ziekenhuis liggen. Ze zijn niet fit genoeg om naar huis te gaan en niet ziek genoeg om in het ziekenhuis te liggen. Voor steeds meer van hen is er nergens plek. Wij hebben de laatste jaren massa’s voorstellen gedaan om de zorg voor ouderen, zieken en gehandicapten te verbeteren. De kasten op de Tweede Kamerfractie barsten uit hun voegen omdat we zoveel mooie voorstellen hebben uitgewerkt. Het enige wat aan al deze prachtige plannen ontbreekt is een SP-minister om ze uit te voeren. Maar dat… dat is slechts een kwestie van tijd!’

Roemer maakte in zijn toespraak duidelijk dat hoe de schrijnende armoede onder 400.000 kinderen in Nederland aangepakt kan worden: ‘Een miljonairsbelasting en een eerlijke vermogensbelasting leveren genoeg op om de armoede onder 400.000 kinderen in één keer op te lossen. Nu ligt er weer een belastingplan dat de inkomensverschillen verder vergroot, dat de hoogste inkomens het meeste voordeel geeft en de mensen met de laagste inkomens, waaronder veel ouderen, het nakijken geeft. Zo’n belastingplan verwijzen wij rechtstreeks naar het vierkante archief.’

Het XXI congres van de SP werd gehouden in De Fabrique in Utrecht, ruim 1000 SP'ers waren op het congres aanwezig.

Betrokken SP'ers