Eerste Kamer voorkomt schrappen vrije artsenkeuze

Een meerderheid in de Eerste Kamer heeft vanmiddag tegen de wet gestemd die de vrije artsenkeuze aan banden zou leggen. Volgens SP-leider Emile Roemer is daarmee een streep gezet door het belangrijkste stokpaardje van VVD-minister Schippers, namelijk het vergroten van de macht van zorgverzekeraars. Het kabinet wilde zorgverzekeraars de mogelijkheid geven een polis aan te bieden waarin zij alleen behandelingen vergoeden door ziekenhuizen en behandelaars met wie zij een contract hebben. Daarmee zou de vrijheid om zelf een arts te kiezen onder druk komen te staan.

Roemer: ‘Het is goed dat de Eerste Kamer dit voorstel heeft geblokkeerd. Ik geef een groot compliment aan de coalitie van zeventig organisaties – inclusief de Senaatsfractie van de SP – voor het permanent aandragen van argumenten waarom we dit niet moeten doen. De macht van zorgverzekeraars is al veel te groot en we moeten de arts-patiënt-relatie niet schaden. Nu deze wet van tafel is houden álle verzekerden de mogelijkheid om zelf hun arts te kiezen.’

Daar waar Schippers en de regering betoogden dat er vrije keuze bleef, is duidelijk geworden dat dit enkel geldt voor mensen die dit kunnen betalen. Roemer: ‘Via dure polissen kon de vrije-artsenkeuze gekocht worden. Door die tweedeling is nu een dikke streep gezet. Een groot verlies voor minister Schippers en winst voor de artsen en patiënten.’

De SP vraagt samen met andere oppositiepartijen aan het kabinet wat het schrappen van deze wet betekent voor het onderbrengen van de mogelijkheden voor het PGB (persoonsgebonden budget) in de zorgverzekeringswet.