Van Bommel: Bloedbad in Kobani moet worden voorkomen

Tweede Kamerlid Harry van Bommel roept minister Timmermans op om direct bij Turkije aan te dringen op actie om de inwoners van de Syrische grensplaats Kobani een uitweg te bieden. Volgens VN-gezant De Mistura is Kobani ‘omsingeld’ door ISIS op slechts één beperkte doorgang na. Het SP-Kamerlid meent dat Turkije alles moet doen om burgers Kobani te laten ontvluchten. De Mistura vraagt Turkije om vrijwilligers door te laten zodat zij kunnen helpen bij de verdediging van Kobani. De VN-gezant vreest anders een bloedbad.

Donderdag drong de SP in de Kamer al aan op meer humanitaire hulp voor de enorme vluchtelingenstroom die uit de Koerdische regio in Syrië al wekenlang op gang is. 'De belegering van Kobani en de vele dorpen erom heen maken extra hulp dringend noodzakelijk,' aldus Van Bommel. 'Het komt niet vaak voor dat een VN-gezant zo expliciet waarschuwt voor een bloedbad. Als Turkije niet snel meer hulp biedt aan de vluchtelingen en logistieke steun geeft aan hun ontsnapping, is een humanitaire ramp aanstaande,' aldus Van Bommel.