De Wit: Onafhankelijke revisieraad blijft gewenst

SP-Kamerlid Jan de Wit is niet tevreden met de wijziging van de herzieningsregeling in strafzaken, zoals die door minister van Justitie Hirsch Ballin is aangekondigd. De Wit: “De herzieningsprocedure zoals die nu bestaat is buitengewoon ingewikkeld en heeft als belangrijkste nadeel dat de slager zijn eigen vlees keurt. Dat nadeel blijft ook bestaan na de door de minister voorgestelde wijziging waarbij de procureur-generaal bij de Hoge Raad een onderzoek in kan stellen. Ik pleit daarom nog steeds voor een onafhankelijke Revisieraad.”

Na de Schiedammer Parkmoord en de Puttense moordzaak is deze Revisieraad volgens het Kamerlid hard nodig: "Missers in het verleden bewijzen dat er een dringende behoefte is aan een onafhankelijke raad die buiten de rechterlijke macht om naar de gang van zaken in een strafzaak kan kijken. Het strafrechtsysteem kan zich geen wantrouwen permitteren, en een Revisieraad kan ervoor zorgen dat de rechterlijke macht opnieuw naar een zaak kijkt als dat nodig is."

Volgens de minister gaat het bij de zaken waar het in het verleden misging om incidenten en is er geen structureel probleem. Jan de Wit: ”Ik ben het hier hartgrondig mee oneens, en ik sta hierin niet alleen. Prof. Hans Crombag schat het aantal rechterlijke dwalingen in ons land op zo’n 10 tot 15 per jaar. Prof. Willem Wagenaar spreekt van veel grotere aantallen: 1000 per jaar. Bij deze aantallen kun je niet meer spreken van incidenten."

In Engeland is er al jaren een onafhankelijke instantie, die heeft bijgedragen aan het herstel van het vertrouwen in de rechtstaat. Volgens De Wit is er geen enkele reden om aan te nemen dat dit in Nederland niet zou gebeuren. De Wit: “Bij gerede twijfel aan de juistheid van een rechterlijk vonnis moet de burger een klacht kunnen indienen bij een onafhankelijke instantie: de Revisieraad, die niet alleen diepgaand het onderzoek door de politie en het openbaar ministerie opnieuw bekijkt, maar ook het oordeel van de rechter analyseert. Dat onderzoek kan uitmonden in een - bindend - advies aan de Hoge Raad om tot herziening over te gaan.”