Buurten in de Buurt: Poelenburg in Zaanstad

SP-Kamerleden Remi Poppe, Hans van Leeuwen, Renske Leijten, Paulus Jansen en Sadet Karabulut bezochten in het kader van ‘Buurten in de Buurt’ deze week de wijk Poelenburg in Zaanstad. Poelenburg behoort tot de 40 PR-wijken van minister Vogelaar.

De wijk Poelenburg lijkt op het eerste gezicht een prima wijk. Flats en laagbouw uit de jaren 60 wisselen elkaar af. Er is veel groen en een goed verzorgde openbare ruimte. “Maar schijn bedriegt”, zegt SP-wethouder Piet Keijzer. “Veel problemen zitten verborgen achter de voordeuren van de woningen, 14 procent van de mensen in deze wijk zit in de bijstand. Er zijn veel bewoners met een taalachterstand en de gezondheid van de bewoners is matig.”

Op het eerste gezicht lijkt in Poelenburg niet veel mis

Ondernemersvereniging In de nieuwe wijkplannen zullen de twee kleine winkelcentra in Poelenburg worden samengevoegd tot één groter winkelcentrum. De ondernemers zien dit idee wel zitten. Wel zijn ze bang dat er voor de kleinere ondernemers straks geen plek meer is. “Blokker en Etos hebben natuurlijk veel meer geld te besteden en ik ben bang dat ik straks buiten de boot val”, zegt de drogist in winkelcentrum de Bloemkorf. Daarom wordt er binnenkort een ondernemersvereniging opgericht. Renske Leijten vindt dat een heel goed plan: “Met een vereniging kan je samen een vuist maken en sta je sterker in het overleg met de gemeente.”

Sadet Karabulut en Hans van Leeuwen

Sadet Karabulut en Hans van Leeuwen worden voorgelicht door een bewoner van Poelenburg.

Sadet Karabulut raakt intussen aan de praat met een meisje die bij de Turkse bakker achter de toonbank staat. “Het is prima wonen in Poelenburg”, vindt ze. Wel heeft ze veel vragen, bijvoorbeeld waarom haar oude moeder nu ineens wordt verplicht Nederlands te leren. “Kunnen we onze energie niet beter steken in de jongere generaties? Die hebben de toekomst.”

Paulus Jansen en Renske Leijten praten met een ondernemer in het winkelcentrum de Bloemkorf.

Portiekportiers Terwijl Hans van Leeuwen, Sadet Karabulut en Renske Leijten op de Paus Johannes-school praten met leerkrachten en ouders van kinderen op de school, stappen Paulus Jansen en Remi Poppe de Turkse moskee binnen om te spreken met de enkele mensen van de Turkse Ouderenvereniging Huzur. Daarna gaan ze op stap met de portiekportiers. Deze 25 kinderen die zijn ‘opgeleid’ door woningcorporatie Parteon, zorgen voor schone portieken in de vele flats in Poelenburg en spreken de flatbewoners aan op zaken die niet horen in de portieken. Edwin Tel gaat iedere week met de portiekportiers op stap. “Ik zie duidelijk het resultaat. Blijkbaar heeft het aanspreken van flatbewoners meer effect als dit wordt gedaan door kinderen.”

Remi Poppe

Remi Poppe steekt samen met de portiekportiers de handen uit de mouwen.

Tijdens het afsluitende gesprek met wijkbewoners, vraagt een medewerker van het consultatiebureau aan Paulus Jansen of er verschil zit tussen de 40 wijken van minister Vogelaar en de andere wijken die Jansen inmiddels al heeft bezocht. Jansen: “Eigenlijk is de problematiek in alle wijken vrijwel hetzelfde. Dat het in een bepaald aantal wijken erger is dan elders, is een reden om het aan te pakken. Daarbij moet je echter de andere wijken met problemen niet vergeten, omdat daar de problemen dan nog erger worden.”

Buurten in de Buurt SP-Kamerleden bezoeken de komende maanden wijken door Nederland, onder de titel ‘Buurten in de Buurt’. De Kamerleden gaan vooral op bezoek in wijken die niet tot de 40 PR-wijken van het kabinet behoren, want naast deze wijken zijn er nog honderden andere wijken in Nederland die ook een steuntje in de rug kunnen gebruiken. De SP vindt alle wijken belangrijk en vooral de mensen die er in wonen, daarom is er tijdens alle bezoeken ruim aandacht voor de bewoners.