Dubieuze detectives zelf onder de loep

Minister Hirsch Ballin bekijkt of organisatieadviesbureaus vergunningsplichtig moeten worden als ze recherchewerk willen doen. Nu is dat nog niet het geval en werkt ook de overheid soms met bureaus die niet aan vereisten voldoen die wel gelden voor particuliere detectives. Jan de Wit: “Het is van de gekke dat de overheid regels maakt voor particulier recherchewerk en die vervolgens zelf omzeilt. Ik zou niet weten waarom iemand die zich 'organisatieadviseur' noemt ongecontroleerd recherchewerk zou mogen doen.”

Nu nog vallen organisatieadviesbureaus als zodanig niet onder het begrip recherchebureau, omdat de onderzoeken in de regel geen betrekking hebben op natuurlijke personen maar op het functioneren van organisaties of onderdelen daarvan. Dit blijkt uit antwoorden van de minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin op vragen die Jan de Wit stelde naar aanleiding van onthullingen in een artikel in de Telegraaf.

De Wit: “Organisatieadviseurs hoeven nu niet te voldoen aan de wettelijke eisen die aan particuliere recherchebureaus worden gesteld in verband met bescherming van de persoonlijke levenssfeer van mensen. Daaraan moet een eind komen.”

De minister geeft in antwoord op de vragen van De Wit toe dat het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer ook in het geding kan zijn bij onderzoeken van bureaus als Berenschot. Hij gaat daarom bekijken of ook de organisatieadviesbureaus straks een vergunning moeten hebben voor recherchewerk.

Jan de Wit: “Volgende maand spreken we in de Tweede Kamer over de particuliere recherchebureaus en wij zullen bij dat debat aandacht vragen voor dit punt. Wij zullen voorstellen doen om de vergunningplicht voor particuliere recherchebureaus uit te breiden, zodat er een eind komt aan dit ongecontroleerde speurwerk.”