Minister verbiedt agressieve reclameacties loterijen

Massale agressieve reclamecampagnes van grote loterijen, zoals de Postcode Loterij en de Sponsor Bingo, worden op korte termijn verboden. Dat schrijft minister Hirsch Ballin (Justitie) in antwoord op vragen van SP-Kamerlid Jan de Wit. In december vorig jaar waarschuwde de minister de loterijen al dat de reclameacties ongewenst zijn. Omdat zij de waarschuwing naast zich neer hebben gelegd, gaat Hirsch Ballin de regels aanscherpen.

Jan de Wit stelde Kamervragen over de laatste actie van de Sponsor Bingo Loterij. De loterij stuurde vier miljoen Nederlanders een "persoonlijke uitnodiging" met de kop "Iedereen een LCD-TV en 1 op de 4 wint 7.500 euro gegarandeerd". Veel mensen klaagden over de reclameactie. De Wit: “Dat is heel begrijpelijk. De actie deugt niet door zijn omvang, de onduidelijke reclame-uitingen in de brieven en op de internetsites, de stortvloed aan radio- en tv-spotjes en de door veel mensen vooral als hinderlijk ervaren persoonlijke brieven. Dit moet nu stoppen.”

Aanbieders van loterijen hebben zich te houden aan de gedrags- en reclamecode kansspelen. De Wit vroeg al een aantal keren om aanpassing van die code omdat aanbieders van loterijen zich hier niets van aantrekken. Omdat de loterijen ook zijn duidelijke waarschuwing van eind vorig jaar in de wind slaan, is de minister het nu ook zat. De gedrags- en reclamecode wordt geëvalueerd en Hirsch Ballin heeft aangegeven dat in de nieuwe aangepaste code bepalingen komen die dit soort agressieve massale reclameacties moeten uitsluiten.

De Wit: “Willen wij het kansspelmonopolie in Nederland kunnen handhaven en Europese bemoeienis buiten de deur houden dan moet het restrictieve kansspelbeleid strikt worden gehandhaafd. Een totaal vrije gokmarkt is absoluut ongewenst. De minister zet een goede stap door een eind te maken aan dit soort massale agressieve reclameacties.”