Snelle straf op maat uiteindelijk goedkoper

Een bescheiden investering in het snel corrigeren van jeugdige 'first-offenders' kan de samenleving op termijn veel kosten besparen. Dat was de belangrijkste conclusie van SP-Kamerleden Marianne Langkamp en Paul Lempens die vrijdag een werkbezoek brachten aan Bureau HALT in Weert.

SP-Kamerlid Marianne Langkamp op werkbezoek bij bureau HALT in Weert

HALT-bureaus zijn verantwoordelijk voor het corrigeren van minderjarigen die het criminele pad op dreigen te gaan. Daarbij verzorgen zij de straf voor de eerste, kleine overtredingen, maar doen ook de nazorg: de begeleiding van de jongeren. Op die manier pakken de bureau's jaarlijks in heel het land 22.000 jongeren aan. Kosten: 11 miljoen euro, een schijntje op de justitiebegroting, want er wordt een hele hoop meer ellende mee voorkomen. Langkamp: "Uit onderzoeken blijkt dat bijna alle uiteindelijke veelplegers op jonge leeftijd zijn begonnen. De HALT-bureaus voorkomen dat jeugdigen afglijden naar de criminaliteit. De maatschappelijk opbrengst van het voorkomen van criminaliteit is niet precies te meten, maar ik ben er van overtuigd dat we hiermee vele miljoenen en veel ellende besparen."

Bert van Dooren, oprichter van bureau HALT in Weert, bevestigt dat HALT preventief werkt. "Voor een 14-jarige die voor het eerst iets uit een supermarkt steelt, maakt het wel degelijk indruk als daarna meteen een confronterend gesprek plaatsvindt met de ouders erbij, gevolgd door een taakstraf in de vrije tijd," legt hij uit.

Helaas blijkt men echter ook bij HALT last te hebben van verstikkende bureaucratie, waardoor medewerkers niet altijd kunnen doen wat ze nodig achten. SP-Kamerlid Paul Lempens: "De medewerkers zijn heel goed in staat te beoordelen welke aanpak van een ontsporende jongere effectief is, maar krijgen daar vaak te weinig ruimte voor. Er heerst ook hier veel georganiseerd wantrouwen, net als bij de politie. Ook moet HALT veel werk doen met een erg krap budget, wat niet ten goede komt aan de kwaliteit."

De SP-fractie zal de ontwikkelingen rond HALT nauwgezet volgen, bijvoorbeeld rond de discussie over de taken van de bureau's en de strafbare feiten die wel of niet door hen mogen worden afgehandeld. Marianne Langkamp: "HALT voorkomt gewoon erger. Of het nou gaat om schoolverzuim, vernielingen of diefstal. Investeren in preventie, dáár wordt de samenleving veiliger van."