nieuws

"Minister moet niet met zich laten sollen door loterijen"

Met haar nieuwste marketingactie trekt de Sponsor Bingo Loterij een lange neus naar minister Hirsch Ballin (Justitie), concludeert SP-Kamerlid Jan de Wit. De minister tikte onlangs naar aanleiding van Kamervragen van Jan de Wit zowel de Nationale Postcodeloterij als Holland Casino stevig op de vingers over hun agressieve reclameacties. Die passen niet in een terughoudend kansspelbeleid, dat er op is gericht mensen niet aan te moedigen om te gaan gokken. Maar daar trekt de Sponsor Bingo Loterij zich dus niets van aan. De Wit eist dat de minster nu maatregelen neemt.

In januari 2008 presteerde de Bank Giro Loterij het om 5,3 miljoen brieven rond te sturen waarin mensen werden aangespoord om een gokje te wagen. Er werd bovendien een nep bankpas meegestuurd. De minister werd ook op deze actie door Jan de Wit aangesproken en liet niet alleen weten de actie onwenselijk te vinden, maar ook dat hij de Bank Giro Loterij zou aanspreken. Blijkbaar maakt de minister van Justitie weinig indruk, want nauwelijks een maand later werden er voor een nieuwe actie vier miljoen brieven rondgestuurd door de Sponsor Bingo Loterij om mensen aan te sporen tot deelname aan die loterij.

Voor De Wit is de maat vol en moet de minister nu maatregelen treffen: “Scherp de Gedrags- en Reclamecode voor Kansspelen aan. Blijkbaar zijn aanbieders van loterijen dusdanig hardleers dat hardere maatregelen nodig zijn om agressieve reclameacties tegen te gaan. Mensen ergeren zich bovendien rot aan dit soort acties waarbij steeds vaker en steeds indringender wordt opgeroepen om aan loterijen deel te nemen.”

De SP zou het liefst een totaal reclameverbod voor kansspelen zien, maar zolang daar geen meerderheid voor is moet er in ieder geval sprake zijn van een terughoudend reclame- en wervingsbeleid. Dit is bovendien noodzakelijk als de overheid het kansspelmonopolie wil behouden, omdat Europa anders het volle gevecht zal aangaan om van de gokmarkt een totaal vrije markt te maken. Daarnaast is agressieve werving voor kansspelen ongewenst vanuit het oogpunt van verslavingsproblematiek.

Jan de Wit: “Bij een terughoudend kansspelbeleid hoort ook het reguleren van reclame en werving. Dat betekent dat mensen niet bijna maandelijks een brief in de bus horen te krijgen waarmee ze worden aangespoord en aangemoedigd om een gok te wagen. De minister moet nu duidelijk zijn en dit soort massale agressieve reclameacties verbieden.”