nieuws

Postcodeloterij en Holland Casino op de vingers getikt

De minister van Justitie heeft naar aanleiding van Kamervragen van SP’er Jan de Wit de Nationale Postcodeloterij en Holland Casino stevig op de vingers getikt. De Nationale Postcodeloterij probeerde onlangs in een grote landelijke actie nieuwe deelnemers aan de loterij te werven door het aanbieden van een voordelige zorgverzekering bij Agis. Holland Casino voerde op 23 november een grote publiciteitsactie. Bij deze actie met een paginagrote advertentie op zowel de voor- als de achterzijde van de METRO werd aangeboden het entreegeld bij een bezoek aan Holland Casino terug te krijgen in de vorm van speelfiches. Verder werd voor de verspreiding van de krant gebruik gemaakt van promotieteams.

Jan de Wit: “Het is niet logisch om mensen via advertenties, spotjes, billboards en sportsponsoring aan te moedigen naar het casino te gaan of aan loterijen deel te nemen, terwijl je weet dat een groeiend aantal deelnemers altijd een groeiend aantal gokverslaafden zal opleveren. Bovendien schrijft het Europees recht voor dat Nederland alleen een monopolie op het uitbaten van kansspelen kan houden, als consumenten niet worden aangespoord en aangemoedigd om deel te nemen aan loterijen, kansspelen of weddenschappen om de schatkist te vullen.”

De overheid voert naar de mening van Jan de Wit een halfslachtig beleid als het gaat om reclame- en wervingsactiviteiten voor casino’s en loterijen. In het verleden pleitte de SP daarom al voor een reclameverbod voor Holland Casino. De SP wil zo voorkomen dat mensen gestimuleerd worden om te gaan gokken. Wanneer een reclameverbod niet mogelijk is dan moet er in ieder geval sprake zijn van een terughoudend beleid. De SP fractie heeft de minister daarom gevraagd in hoeverre daar in Nederland in deze gevallen nog sprake van is.

Jan de Wit: “Het is goed dat de minister nu onomwonden zegt dat het ongewenst is dat vergunninghouders de grenzen van het Nederlandse kansspelbeleid opzoeken en zoals in deze gevallen overschrijden. De gedrags- en reclamecode voor kansspelen moet strenger zodat dit soort acties in de toekomst niet meer voor kunnen komen.”