Motie De Wit leidt tot uitzetstop voor asielzoekers uit centraal- en zuid-Irak

Asielzoekers uit Centraal- en Zuid-Irak worden voorlopig niet teruggestuurd naar hun land van herkomst. Het is daar zo onveilig dat de vluchtelingen hier in aanmerking komen voor bescherming.

De Tweede Kamer is vannacht akkoord gegaan met een motie van SP-Kamerlid Jan de Wit waarin wordt gevraagd om categoriale bescherming voor deze groep Irakezen. De motie werd gesteund door de linkse en kleine christelijke partijen.

Nederland bood sinds begin dit jaar niet meer vanzelfsprekend bescherming aan asielzoekers uit Irak. "Dat was onterecht," zegt De Wit. "Minister Bot van Buitenlandse Zaken heeft zelf aangegeven dat de veiligheidssituatie in Irak ‘van grote zorg is’ en de vluchtelingenorganisatie van de VN roept ons ook op om uitgeprocedeerde asielzoekers niet uit te zetten naar deze gebieden. Ik ben blij dat we deze mensen nu niet terugsturen naar die gebieden die worden geteisterd door geweld."