Krista van Velzen bezoekt duurzame melkveehouderijbedrijven

De Vereniging tot Behoud van Boer en Milieu (VBBM) heeft een vorm van duurzame melkveehouderij ontwikkeld, die tussen regulier en biologisch boeren inzit. SP-Kamerlid Krista van Velzen staat in beginsel positief tegenover het initiatief van de VBBM om duurzaam te boeren en bezocht twee bedrijven om het in de praktijk te bekijken en zich te laten voorlichten.

Toepassen van een natuurlijk kringloopsysteem op boerenbedrijven zorgt voor minimale belasting naar het milieu, gezondere dieren en een beter bedrijfssaldo. Het is als het ware een vorm tussen regulier en biologisch boeren in. De boer kan door minder stikstof aan te voeren in de vorm van kunstmest en minder eiwit in het rantsoen van de koe te doen een natuurlijkere balans krijgen. Goede dierlijke mest zorgt vervolgens voor een vruchtbare bodem en de kringloop is rond. Centraal is het terugdringen van chemische -en kunstmatige stoffen op de boerderij. Beter voor de koe, de boer en het milieu.

Krista van Velzen in gesprek met boeren

Van Velzen bezocht twee bedrijven in Midwoud en Bodegraven. Ze is ervan overtuigd dat milieu- en diervriendelijk boeren het plezier van de boer in zijn werk teruggeeft. Van Velzen: "De mensen die ik vandaag heb gesproken hebben stuk voor stuk hart voor de zaak en voor de inrichting van het platteland. Het was een leerzame dag en ik zal er bij minister Veerman op aandringen het natuurlijke kringloopsysteem te erkennen en promoten".