Overbodige jacht op de vos toch weer geopend

De Eerste Kamer heeft gisteren de wijziging van de flora- en faunawet goedgekeurd, zonder overigens de instemming van de PvdA, GroenLinks en de SP. Deze wetswijziging maakt het mogelijk om vossen landelijk bejaagbaar te maken en was inzet van een actie van de Dierenbescherming en Faunabescherming Nederland, waarvoor ook de SP zich heeft ingezet.

Tineke Slagter

SP-Senator Tineke Slagter stelde in de discussie met minister Veerman dat de wijziging niet op grond van inhoudelijke argumenten maar op grond van emoties tot stand is gekomen. De minister gaf toe dat hij had beslist op basis van een ‘politieke realiteit’; de motie van zijn partijgenoot Schreijer-Pierik moest worden uitgevoerd.

Tweede-Kamerlid Van Velzen: “Het besluit om de vos vogelvrij te verklaren komt in dezelfde maand als het initiatiefwetsvoorstel van de VVD en de PvdA voor een importverbod op zeehondenproducten. Blijkbaar is het sexier om je bezig te houden met zeehondjes dan met onze eigen bedreigde diersoorten. Toch sta ik er niet van te kijken met een coalitie die geheel uit jagers en boeren bestaat.”

Op de inhoudelijke argumentatie dat de vos de belangrijkste bedreiging is voor de stand van de weidevogels en dan met name de grutto’s is nogal wat af te dingen, zoals onderzoek heeft uitgewezen. De minister zegde wel toe om in overleg met het onderzoeksinstituut de uitvoering van de wet te evalueren .

Op het dringend verzoek van Slagter om in ieder geval de jacht niet toe te staan in de kraam- en zoogperiode ging de minister niet in omdat juist dan de vogels ook in hun broedperiode verkeren en dan het meest bescherming behoeven. Slagter: "Een teleurstellend resultaat waarbij kennelijk politiek belangrijker is dan dierenwelzijn."