Houdt regering informatie achter over gevolgen van toestroom Polen?

SP-Kamerlid Jan de Wit heeft een maand geleden aan de regering vragen gesteld over berichten dat er in Polen te korten zijn aan vakkrachten, als gevolg van de toestroom van Polen naar landen als Nederland. Het antwoord zou volgens het kabinet lang op zich laten wachten omdat de ambassades in Oost-Europa afhankelijk zijn van lokale overheidsorganisaties. “Maar tot mijn grote verbazing lees ik in de krant dat de minister van Buitenlandse Zaken over een officieel ambtsbericht beschikt waaruit blijkt dat Polen zwaar lijdt onder de uittocht van vaklieden. Houdt staatssecretaris Van Hoof informatie achter die van belang is voor het debat over het verder opstellen van de grenzen?”

Nederlanders en Polen protesteren eerder bij het Voorjaarsoverleg tegen uitbuiting en valse concurrentie

Nederlanders en Polen protesteerden deze maand bij het Voorjaarsoverleg tegen uitbuiting en valse concurrentie

Van Hoof stelt het de komst van Polen naar Nederland goed is voor Polen. Dat is helemaal niet het geval. Het ontwricht niet alleen hier de arbeidsmarkt maar ook in hun eigen land. Volgens het ambtsbericht zouden honderdduizenden Oekraïners illegaal in Polen werken, soms voor niet meer dan een bord eten en onderdak. De Wit heeft gevraagd om het ambtsbericht direct openbaar te maken. “Van Hoof heeft heel wat uit te leggen als hij mijn vragen niet beantwoordt, terwijl het kabinet wel over de informatie beschikte.”