Help energie-intensieve industrie: bouw een biomassacentrale

SP-Kamerlid Arda Gerkens heeft vandaag minister Brinkhorst opgeroepen om de krapte op de stroommarkt op te lossen met een biomassacentrale in plaats van een kolencentrale. De nieuwe centrale is nodig om bij de stijgende energieprijzen de kosten voor de energie-intensieve sector niet te hoog te laten worden.

Volgens Gerkens heeft deze keuze drie voordelen: “We geven duurzame energie een impuls, we lossen de problemen voor de energie-intensieve industrie op en de centrale kan er al in 2008 staan.” Een kolencentrale zou op zijn vroegst in 2011 van start kunnen.

Wel vindt Gerkens dat er dan meer MEP-subsidie bij moet, dat is ondersteuning voor de verduurzaming van de energievoorziening. “Biomassa is nu nog duur als methode voor stroomopwekking. Nu trekken we dat met MEP-subsidie gelijk, maar het zou natuurlijk goedkoper moeten,” aldus Gerkens. Brinkhorst zegde toe de optie nadrukkelijk voor te leggen aan de energieproducenten.

Voor de korte termijn drong Gerkens er bij de minister op aan vooral druk op te voeren bij het overleg tussen de energie-intensieve sector en energieproducenten. Volgens Brinkhorst zit dit overleg niet vast, hij zegde toe over twee weken te rapporteren over de voortgang van het overleg.

Betrokken SP'ers