Kamer en kabinet eens over stevige aanpak fraude

Het debat over de vraag of Nederland een “fraudeland” is, heeft een goede uitkomst gekregen. Kamer en kabinet gaven aan unaniem van mening te zijn dat fraude en de aantasting van de publieke moraal serieus bestreden moeten worden. Het kabinet zal een deel van de voorstellen van de Tweede Kamer om fraude beter te bestrijden overnemen of welwillend bestuderen.

Om het debat niet te laten verzanden in gekibbel over details, deed Jan Marijnissen de suggestie om de voorstellen van de Kamerfracties aan de regering te overhandigen, zodat die nader kan bekijken welke plannen kunnen worden overgenomen. Hier gingen Kamer en kabinet van harte mee akkoord.

Ook de serie aanbevelingen van de SP werd goed ontvangen. Vooral het voorstel om tot een betere gedragscode voor politici en bestuurders te komen, viel bij de minister-president in goede aarde.

Het politieke debat over fraudebestrijding en de publieke moraal is geen eenmalige oefening, maar het begin van een serieuze aanpak van de problematiek. Kamer en kabinet hebben duidelijk te kennen gegeven dat een betere aanpak van fraude nodig is en dat snel de benodigde maatregelen moeten worden genomen.

Wat doet het kabinet al? Kern van het beleid en de uitvoering is het “bevorderen van het zelfregulerend vermogen” van burgers en bedrijven.

• De voorstellen van de commissie Tabaksblat (gedragscode voor bedrijven) worden overgenomen
  • De inkomens in de (semi-) publieke sector worden transparanter gemaakt
  • Er is een normen en waarden offensief
  • Het integriteitsbeleid voor ambtenaren en bestuurders wordt aangescherpt
  • Het overheidstoezicht op de financiële markten (door NMA, AFM etc.) is versterkt
  • Er zijn duidelijke regels gekomen naar aanleiding van de bouwfraude
  • De fraudebestrijding krijgt meer prioriteit binnen het OM
  • Het illegaal verblijf van vreemdelingen en de uitbuiting van hen wordt krachtiger aangepakt
Wat heeft het kabinet de Kamer toegezegd?
  • Voorstel met betrekking tot de verantwoording door publieke instellingen over de besteding van publieke middelen. . Er geldt voor ZBO’s en RWT’s nog geen algemene openbaarmakingsplicht. Het kabinet zal zich beraden op de vraag of een dergelijke plicht wettelijk moet worden geregeld.
  • Het kabinet zal de SER om advies vragen om te bezien of er een klokkeluidersregeling kan komen in de private sector. In de publieke sector wacht het kabinet het wetsvoorstel van Groenlinks af.
  • Een gedragscode voor politici en bestuurders. Er is reeds voor de lokale bestuurders een gedragscode in de vorm van een modelverordening en er zijn regels voor bewindslieden.
  • Beleggers en consumenten zouden een betere toegang moeten krijgen tot toezichthouders. Beleggers en andere consumenten zouden beter en sneller gewaarschuwd moeten worden tegen misstanden via voorlichting e.d. door de financiële toezichthouders zoals de AFM en de PVK.
  • Meldingsplicht voor o.a. accountants bij de AFM als er sprake is van fraude. Nu is het zo dar geconstateerde financieel-economische fraude leidt tot externe melding bij het Korps landelijke politiediensten. Vaak wordt er daarna niks meer mee gedaan.
  • Informatiestromen zullen beter op elkaar worden afgestemd. Het kabinet zal met voorstellen komen op dit punt.
De SP-fractie heeft zelf een fraudeteam opgericht dat zich intensief zal bezighouden met het toezicht op de uitvoering van al deze plannen. Tevens houdt het team zich bezig met het ontwikkelen van nieuwe ideeën voor fraudebestrijding. Daarvoor worden tal van deskundigen geraadpleegd.