SP-motie Nawijn verworpen na debat zonder winnaars

Minister Nawijn van Vreemdelingenzaken en Integratie hoeft niet op te stappen. Een motie van wantrouwen die de SP vandaag tegen hem indiende, kreeg de steun van de oppositiefracties en Kamervoorzitter Weisglas (VVD), maar toen het erop aankwam besloten CDA en VVD het vaak gepredikte dualisme niet in de praktijk te brengen.

Ongeloofwaardig, clown, joker, pruilend kind – zelden kreeg een minister zoveel verwijten over zich heen als Nawijn. Hij was door de SP naar de Kamer geroepen om zich te verantwoorden voor uitlatingen die hij zaterdag had gedaan op een partijcongres van de LPF. Hij had zich daar naar het oordeel van de hele Kamer denigrerend uitgelaten over het parlement, door de Tweede Kamer te betitelen als ’één groot ritueel’.

Premier Balkenende vond eveneens dat Nawijn te ver was gegaan en gaf hem maandag de opdracht om publiekelijk op zijn uitlatingen terug te komen. De minister deed dat onmiddellijk door voor de camera en microfoon van Den Haag Vandaag te verklaren dat hij verkeerd was begrepen. Hij had met zijn woorden geen minachting voor de Kamer willen uiten, hij had alleen maar een discussie willen aanzwengelen over haar soms bureaucratische werkwijze. Zoals hij eerder ook voor de doodstraf pleitte, maar later verklaarde alleen een discussie te willen aanslingeren. Bij die gelegenheid zei Balkenende dat hij ’maar één keer waarschuwde’. Kamerlid Rouvoet van de ChristenUnie merkte dinsdag dan ook cynisch op dat dit blijkbaar betekende: één waarschuwing per minister per fout.

Premier Balkenende zei in het debat genoegen te nemen met de uitleg van Nawijn, die moeizaam probeerde uit te leggen dat zijn uitspraak ’één groot ritueel’ voor een andere uitleg vatbaar was. Hoewel niemand zich daardoor liet overtuigen, besloten ook CDA en VVD te doen alsof dit geloofwaardig was Alleen de LPF verdedigde haar eigen bewindsman te vuur en te zwaard. Joost Eerdmans, bij deze gelegenheid woordvoerder van de fractie, richtte zijn pijlen op iedereen behalve Nawijn en vooral op Marijnissen. Dat kwam hem om een verbale draai om de oren van de SP-leider te staan, die hiervoor zelfs van de aanwezige VVD’ers applaus oogste.

Zalm probeerde vlak voor de stemmingen in de derde termijn nog om Balkenende zover te krijgen om zich krachtig achter de minister op te stellen of hem een duwtje verder richting afgrond te geven. De VVD’er wilde eerst een expliciete uitspraak van de minister en om die vervolgens te kunnen volgen zonder zelf tot zondebok te kunnen worden aangewezen. De premier weigerde echter om de motie van wantrouwen, ondertekend door alle oppositiefracties behalve de SGP, te ontraden, zoals bij dergelijke moties gebruikelijk is. Volgens Balkenende moest de Kamer zelf bepalen of ze nog vertrouwen heeft in een minister. Hierdoor moesten de liberalen ’ongedekt’ tot een oordeel komen, waarna zij kozen om het zo vaak gepredikte dualisme te laten varen en Nawijn te sparen. De SP-motie werd hierdoor verworpen en Nawijn mag aanblijven, maar van winnaars kan in dit debat niet gesproken worden.