‘Miljoenennota 2002 geeft een suggestieve voorstelling van zaken’

“Als je de Miljoenennota leest, krijg je het gevoel: God, wat moet het toch goed gaan met de zorg en het onderwijs na al die extra miljarden. In werkelijkheid daalden de uitgaven voor de zorg en het onderwijs als percentage van het BBP. ” Zo sprak SP-fractievoorzitter Jan Marijnissen vandaag tijdens de financiële beschouwingen over de miljoenennota 2002, die op prinsjesdag werd gepresenteerd. In zijn betoog pleitte Marijnissen voor de invoering van de Tobin-tax op flitskapitaal, van de ecotaks voor grootverbruikers en van een Europees minimumtarief voor de vennootschapsbelasting. Hij stelde dat de globalisering van het terrorisme mede mogelijk is gemaakt door de globalisering van het geld en dat dat dus vraagt om globalisering van de aanpak van terreurkapitaal. Bovendien sprak hij zijn vrees uit voor prijsverhogingen door de invoering van de euro, en voor internationale afspraken die Nederland ertoe zouden verplichten om de publieke sectoren open te stellen voor particuliere bedrijven. Tenslotte richtte Marijnissen zijn pijlen op de Zalmnorm, die volgens hem belemmert dat het geld daar wordt uitgeven waar het het meest nodig is.

Lees hier de eerste termijn van Jan Marijnissen.