Ronald van Raak:

Pak aan die bankterroristen

‘Wat is een bank beroven, in vergelijking met het oprichten van een bank?’ Bertolt Brecht

We hebben lang genoeg gepraat en kopjes thee gedronken. Opvoedingsondersteuning zal niet meer helpen, daarvoor zijn deze heren te oud. Een straatverbod heeft ook weinig zin, deze heren komen zelden op straat.

Het moet maar eens uit zijn met het taboe. U weet wel over wie ik het heb. Die commerciële criminelen, die geldhooligans, die bankterroristen. Die oudere blanke mannen die alleen maar denken aan hun eigen bonussen en niet aan de belangen van de bank. Die vooral rekening houden met hun eigen carrière, en niet met de financiële ellende van anderen.

Vorige week sprak de Tweede Kamer over de ‘straatterroristen’. Het ging over jonge allochtonen in Oosterwei in Gouda, en in buurten in andere steden, die hun eigen buurt verziekten. We waren het toen snel eens. Aanpakken die aso’s! We moeten ze op de huid zitten. Straffen als ze de regels overtreden. En direct confronteren met de gevolgen van hun gedrag.

Gaan we dat nu ook doen met de ‘bankterroristen’? Die hebben niet alleen hun eigen buurt, maar de hele wereldeconomie verziekt. Moeten we deze mensen niet ook op de huid zitten? Straffen als ze regels hebben overtreden? En als het even kan kaal plukken? Als we hard moeten zijn, dan moeten we ook hard zijn voor iedereen. Geen klassenjustitie. Pak aan die bankterroristen.