h

Werknemers thuiszorg Breda betalen het gelag

6 mei 2012

Werknemers thuiszorg Breda betalen het gelag

Thuiszorgers gekortwiekt

De werkers in de thuiszorg zijn lang niet zo tevreden over de nieuwe situatie in Breda als de cliënten. Dat is de voorlopige conclusie uit een onderzoek van de SP onder 97 werknemers in de thuiszorg. Dit tekent schril af met de cijfers uit het klant-tevredenheidsonderzoek welke Wethouder Meeuwis afgelopen week presenteerde. 64 % van hen zijn er op achteruit gegaan in uurloon. 57% gingen er op achteruit in aantal uren. “De werkers in de Thuiszorg betalen duidelijk het gelag,” zegt SP raadslid Maurice Spapens. “ Dat de klanten tevreden zijn zegt veel over de inzet en loyaliteit van die werknemers. Zij laten hun klanten niet in de kou staan ondanks dat ze flink moeten inleveren”.

De aanbesteding ging alleen in concurrentie op prijs. Eisen aan kwaliteit ontbraken evenals de voorwaarde van een sociaal plan. De tol voor die concurrentie is betaald door de harde werkers in de zorg. Ruim 1000 van hen hebben van werkgever moeten veranderen. Ondanks alle mooie beloften van de directeuren dat niemand er op achteruit zou gaan is dat dus duidelijk wel het geval. Spapens: “Het zou wethouder Meeuwis sieren als hij ook een eerlijk onderzoek doet naar die donkere schaduwzijde van zijn beleid”.

De SP hoopt eind deze week het definitieve rapport van het onderzoek onder de werknemers uit de thuiszorg te presenteren.


dossier 'wij zijn de thuiszorg'

U bent hier